بیانیه موگرینی به مناسبت انتخاب «میشل عون»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت انتخاب رئیس‌جمهور لبنان بیانیه‌ای صادر کرده است.

جلسه رای گیری در پارلمان لبنان به منظور تعیین رئیس‌جمهور این کشور امروز دوشنبه سر انجام به خلا ریاست جمهوری این کشور پس از 29 ماه پایان داد.

به دنبال انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان، کشورهای مختلفی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

در اولین واکنش خارجی به انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان، سخنگوی وزارت خارجه ایران انتخاب آقای میشل عون به سمت ریاست جمهوری را تبریک گفت.

حالا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که در ریاض مشغول دیدار با مقامات عربستان سعودی بوده است، بیانیه‌ای درباره لبنان صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است: «انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری لبنان با گذشت بیش از دو سال از پایان دوره سلف او، برای آینده این کشور، حیاتی است. لبنان، با چالشهای بسیاری مواجه است که نقطه شروع آن از منازعه در سوریه کشور همسایه و میزبانی آن از صدها هزار مهاجر است».

موگرینی ادامه داد: «انتخابات امروز، راه را برای همه احزاب سیاسی باز می‌کند تا با گفتگوی سازنده و پذیرفتن و تقسیم کردن مسئولیت، به نیازهای شهروندان لبنانی و حل بحران بلندمدت بنیادی این کشور بپردازند. ما در اتحادیه اروپا، کاملا متعهد به حمایت از لبنان در همه زمینه‌ها و به ویژه در زمینه مهاجران هستیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «وحدت ملی مبتنی بر قانون اساسی، توافق طائف، بیانیه بعبدا و تعهد به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل از قبیل قطعنامه 1701، نقش مهمی برای آینده لبنان دارد. دولت جدید باید در این فضای سیاسی جدید، ثبات کشور را تضمین کند ضمن اینکه اقدامات اقتصادی و اجتماعی ضروری به خاطر همه لبنانی‌ها را در پیش بگیرد».

او تاکید کرد: «انتخابات پیش روی پارلمانی سال 2017، لحظه مهم دیگری برای دموکراسی لبنان خواهد بود. بر روی چارچوب قانونگذاری باید با یک روح سازنده توافق شود. اتحادیه اروپا آماده حمایت از آنها است و در صورت دعوت مقامات لبنانی، ماموریت نظارت بر انتخابات انجام خواهد داد».

موگرینی در پایان تصریح کرد: «در نهایت، بگذارید از نقشی که نخست‌وزیر(تمام) سلام و نبیه بری رئیس پارلمان در دوره بحران سازمانی(خلا ریاست جمهوری) انجام دادند، تحسین کنم و نیروهای مسلح لبنان و همه نهادهای امنیتی را به خاطر تامین امنیت در این دوران ستایش کنم».