پوتین تعلیق توافق اتمی با آمریکا را امضا کرد

 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه یک قانون فدرال برای تعلیق توافق بین دولت‌های روسیه و آمریکا در زمینه دفع پلوتونیوم در سطح تسلیحات را به امضا درآورد.

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد، این سند در وب‌سایت رسمی اطلاعات قانونی قرار داده شده است. این سند در 19 اکتبر 2016 به به تصویب دوما و در 26 اکتبر 2016 به تصویب مجلس اعلاء این کشور درآمد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌نویس قانون تعلیق قرارداد روسیه و آمریکا در زمینه دفع پلوتونیوم را روز 3 اکتبر بعد از امضای یک حکم مربوطه، در اختیار دوما قرار داد.

طبق این گزارش، این قانون در روز انتشار رسمی آن یا همان 31 اکتبر (امروز) اجرایی شده است.

علاوه بر مفاد مستقیمی در خصوص تعلیق توافق مربوط به پلوتونیم، پیش‌نویس این قانون شرایطی را در خصوص ازسرگیری احتمالی توافقات بیان کرده است که در میان این شرایط می‌توان به اقدام واشنگتن در لغو توافق «مگنیتسکی» و لغو تمامی تحریم‌های ضدروسی، جبران خسارات وارده به مسکو و کاهش زیرساخت نظامی آمریکا در کشورهای ناتو اشاره کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر اعلام کرد که این توافق احتمالاً برای یک دوره معین به حالت تعلیق درمی‌آید.

توافق با آمریکا در 29 آگوست 2000 به امضا درآمد و شیوه‌هایی را برای دفع پلوتونیوم مازاد در حد تولید تسلیحات در روسیه و آمریکا پیش‌بینی کرده بود و قرار برآن شده بود که هر دو طرف امحای مقادیر اورانیوم بالغ بر 34 تن را آغاز کنند. روسیه پلوتونیوم در سطح تولید سلاح را به سوخت مورد نیاز نیروگاههای هسته‌ای تبدیل می‌کند.