وزیر دارایی عربستان برکنار شد

 سلمان بن عبدالعزیز در ادامه تغییرات دربار،  فرمان برکناری برخی از مقامات از جمله وزیر دارایی را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، ابراهیم العساف وزیر دارایی عربستان از سمت خود برکنار و محمد الجدعان رئیس شورای بازاراهای مالی این کشور جایگزین او شد. همچنین ابراهیم العساف به سمت وزیر دولت و عضو هیئت دولت منصوب شد.

سلمان بن عبدالعزیز محمد القاسم را به سمت ریاست هیئت هلال احمر عربستان منصوب کرد.

شاه سعودی همچنین دستور برکناری عبدالرحمن آل ابراهیم رئیس سازمان آب‌شیرین‌کن را صادر کرد.

سلمان بن عبدالعزیز  محمد المشعل رئیس اجرایی اداره کل غذا و دارو را برکنار و هشام الجضعی را به این سمت منصوب کرد.

بر اساس فرمان شاه عربستان، حاتم المرزوقی، به سمت ریاست دانشگاه الاسلامیه عربستان منصوب شد.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین عبدالعزیز العوهلی رئیس اداره حمل و نقل عمومی را از سمت خود برکنار و رمیح الرمیح را به این سمت منصوب کرد.

شاه سعودی همچنین عبدالعزیز الجاسر رئیس هیئت عمومی حفاظت از محیط زیست را از سمت خود برکنار کرد.

پادشاه عربستان از زمان به قدرت رسیدن تاکنون چندین بار تغییراتی در دربار اعمال کرده است.

این تصمیم شاه عربستان بعد از آن صورت گرفت که این کشور طی روزهای گذشته شاهد فراخوان از سوی فعالان برای برگزاری اعتصاب عمومی بود.

درخواست کسانی که خواستار اعتصاب شده‌ بودند، این بود که حکومت سعودی از تصمیمات ریاضتی خود که بار آن بر دوش شهروندان سنگینی می‌کند،‌ عقب‌نشینی کرده و امتیازهای ویژه شاهزادگان و امیران را قطع کرده و نیز به آزادی زندانیان سیاسی بپردازد.

عربستان در پی تصمیم مقامات رژیم به کاهش حقوق و قطع اضافه‌کاری و کاهش مرخصی کارمندان و حذف 11 روز از حقوق آنها با موج روزافزون خشم مردمی روبرو شده است،‌این گام‌های ریاضتی حکومت سعودی با افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات از جمله برق، آب و افزایش مالیات همزمان شده و علاوه بر آن مقامات از تصمیم خود برای تحمیل مالیات بر ارزش افزوده خبر داده‌اند.

مردم عربستان از سیاست‌های مالی و اقتصادی حکومت سعودی خشمگین هستند، اقتصاد این کشور به‌خاطر جنگ ویرانگری که رژیم آل سعود بیش از یک سال و نیم  است علیه مردم یمن به راه انداخته و جنگ نفتی علیه کشورهای عضو اوپک به طور مشخص جمهوری اسلامی ایران و کمک‌های مالی بی‌حساب و کتاب به گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه در چارچوب جنگ‌های نیابتی و نیز رشوه‌هایی که رژیم سعودی به مقامات کشورهای مختلف برای جلب حمایت‌های سیاسی آنها می‌پردازد، به اقتصاد ضعیف و در آستانه فروپاشی تبدیل شده است.