مقامات حزب دموکرات در تلاش برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه برای نظارت بر صندوق‌های رای که به اعتقاد آنها هدف آن، ایجاد وحشت در میان اقلیت‌های شرکت‌کننده در انتخابات است، در 4 ایالت تعیین‌کننده علیه نامزد جمهوری‌خواهان دست به شکایت زدند.  

 

مقامات حزب دموکرات روز گذشته با حضور در دادگاه‌های فدرال ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، آریزونا و اوهایو در دادخواست خود عنوان کردند ترامپ و مقامات حزب جمهوری‌خواه به بهانه نظارت بر فرآیند انتخابات به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان رای‌دهندگان رنگین‌پوست هستند و در راستای این هدف، طرحی را برای اجرا در روز انتخابات در دستور کار قرار داده‌اند که مغایر با "قانون آزادی رای" مصوب سال 1965 است. 

 

ترامپ بارها نسبت به امکان وقوع تقلب در انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان)‌ به هواداران خود هشدار داده و از آنها خواسته است مراقب افرادی که ممکن است بیش از یکبار به رقیب دموکرات او رای دهند، باشند. وی همچنین در سخنرانی‌های مختلف گفته است دموکرات‌ها در برخی ایالت‌ها برای جمع‌آوری رای از اقلیت‌های قومی و مهاجرانی که فاقد اوراق شناسایی لازم هستند، استفاده می‌کنند.

 

به همین دلیل، مقامات حزب دموکرات در دادخواست خود مدعی شده‌اند برنامه نظارتی ستاد انتخاباتی ترامپ در روز انتخابات باعث وحشت رای‌دهندگان رنگین‌پوستی می‌شود که قصد دارند به نامزد دموکرات‌ها رای دهند. هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات نیز اوایل هفته جاری در سخنرانی انتخاباتی خود در ایالت اوهایو گفت ترامپ امیدوار است با این شیوه بتواند اقلیت‌ها را از شرکت در انتخابات منصرف کند. 

 

در حال حاضر، در بسیاری از ایالت‌ها احزاب سیاسی با رعایت پاره‌ای محدودیت‌ها و دریافت مجوز لازم از مقامات محلی می‌توانند بر صندوق‌های رای و روند کلی انتخابات نظارت کنند. اما با شکایت اخیر مقامات حزب دموکرات، شاید در این دوره از رقابت‌های ریاست جمهوری محدودیت‌های بیشتری برای فعالیت‌های نظارتی ستاد انتخاباتی ترامپ اعمال شود. 

 

ستاد انتخاباتی ترامپ تا این لحظه واکنشی به شکایت حقوقی مقامات دموکرات نشان نداده است.