موضوع گفت و گوی میشل عون و جان کری در اولین تماس تلفنی

 گفتگوی تلفنی جان کری وزیر خارجه آمریکا و میشل عون رئیس‌جمهور لبنان حدود یک ربع به طول انجامید و دو طرف درباره تحولات داخلی و منطقه و مسائل مختلف گفتگو کردند.

 

کری در ابتدای این گفتگو، انتخاب میشل عون به سمت ریاست‌جمهوری لبنان را به وی تبریک گفت و برای او در انجام ماموریتهای سنگینی که بر دوشش نهاده شده آرزوی توفیق کرد.

 

بعد از اینکه میشل عون، کری را در جریان گامهایی که تاکنون انجام داده قرار نهاد، وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود.

 

به گزارش روزنامه الجمهوریه، عون ضمن تشکر از تبریک و اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به لبنان در این مرحله دشوار، تاکید کرد که در این مرحله اولویت بالایی برای تقویت ارتش و افزایش حجم کمکهای نظامی حیاتی که ارتش برای انجام ماموریتهای بزرگی که بر دوشش در داخل و مرزها به آن نیاز دارد، قائل است.

 

رئیس‌جمهور لبنان افزود: لبنان شریکی مؤثر و همکار با تعدادی از کشورهای جهان در زمینه مبارزه با تروریسم است، بنابراین نهادهای نظامی و امنیتی نیاز به امکانات پیشرفته و کیفی دارند تا توان آنها برای این رویارویی تقویت شود.

 

در بخش دیگری از این گفتگو درباره اوضاع کنونی منطقه بویژه سوریه بحث و تبادل نظر شد و جان کری شرحی درباره تلاشهایی که آمریکا و شرکایش در زمینه حل سیاسی بحران سوریه انجام دادند، ارائه کرد.

 

میشل عون نیز ضمن ابراز امیدواری برای نتیجه‌بخش بودن این تلاشها، تاکید کرد: هرگونه حل سیاسی بحران سوریه از چند جهت تاثیر مثبتی بر لبنان خواهد گذشت که برجسته‌ترین و خطرناک‌ترین آن، بحران آوارگان سوری در لبنان است.

 

کری خطاب به میشل عون تاکید کرد: واشنگتن تمام تلاش خود را برای حل سوریه به کار خواهد بست و از هیچ فرصت ممکنی برای کاهش پیامدهای این بحران بر لبنان دریغ نمی‌کند تا لبنان در دروه میشل عون ثبات و آرامش دائمی خود را بیابد. آمریکا با تمام وجود از اقداماتی که میشل عون قصد دارد در این زمینه انجام دهد حمایت می‌کند.

 

میشل عون روز دوشنبه دهم آبان ماه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهور موفق شد 83 رأی یعنی اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد.

 

از سه‌شنبه پنجم خرداد 93 (25 می 2014) یعنی به مدت بیش از دو سال کاخ ریاست جمهوری لبنان منتظر ورود جانشین میشل سلیمان رئیس جمهور سابق بود و پارلمان لبنان با وجود پایان یافتن دوره ریاست جمهوری سلیمان به‌سبب اختلافات سیاسی ناشی از وجود فضای دوقطبی و کارشکنی‌های عربستان، نتوانسته‌ بود جانشین وی را انتخاب کند.

 

پارلمان لبنان نهایتاً بعد از 45 جلسه ناموفق، میشل عون را به‌عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان انتخاب کرد.