خط و نشان وزیر دفاع ترکیه برای عراق

 «فکری ایشیق» وزیر دفاع ترکیه با اشاره به استقرار انبوه خودروهای زرهی ارتش این کشور در مرزهای شمال عراق، این اقدام را در راستای عملیات‌های ضد تروریستی ترکیه و آمادگی این کشور برای برخورد با هرگونه تهدیدی عنوان کرد.

ایشیق با بیان اینکه تحولات مهمی در منطقه درحال رخ دادن است، گفت: «از یک طرف ترکیه درگیر نبرد بسیار جدی با تروریسم است اما تحولات مهم دیگری در ورای مرزهای ما نیز رخ می‌دهد. ترکیه باید برای هر اتفاقی آماده باشد. این اعزام نیروها، بخشی از این آمادگی‌هاست.»

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی در خصوص عملیات آزادسازی «موصل» نیز اظهار داشت مذاکرات دیپلماتیک با دولت مرکزی عراق ادامه دارد اما اگر از خطوط قرمز ترکیه عبور شود، هرکاری که نیاز باشد را انجام خواهند داد: «ترکیب جمعیتی موصل خطوط قرمز ترکیه است.»

وزیر دفاع ترکیه همچنین افزود: «کسی نباید از ترکیه از انتظار داشته باشد درباره بی‌ثباتی سکوت کند. ما از امنیت منطقه‌ای ترکیه و همچنین ازدست رفتن حقوق مردمی که با آنها ارتباط تاریخی دارد، چشم‌پوشی نمی‌کنیم. اقدامات آنکارا تهدیدی برای تمامیت ارضی عراق نیست اما بهتر است گام‌هایی نیز برداشته شود تا اطمینان حاصل کنیم که گروه‌های تروریستی نتوانند در موصل پایگاه ایجاد کنند.»

ایشیق همچنین از دستور دولت ترکیه به وزارت دفاع برای خرید 24 جنگنده نسل جدید F-35 از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین خبر داد. این هواپیماهای جنگی پیشرفته در سال 2018 به ترکیه تحویل داده خواهند شد.