بدترین کشور ها برای فعالیت خبرنگاران/ آمار جدید یونسکو

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش تکان دهنده یونسکو که امروز چهارشنبه منتشر شده، حاکی است که یک خبرنگار در جهان طی هر چهار و نیم روز کشته می شود.

بر اساس گزارش یونسکو، طی ده سال گذشته بیش از 827 خبرنگار در حال انجام وظیفه کشته شده اند. بدترین کشورها برای فعالیت خبرنگاران که بالاترین آمار تلفات را داشته اند کشورهای عربی شامل سوریه، عراق، یمن و لیبی بوده است. آمریکای لاتین نیز بعد از کشورهای عربی بالاترین آمار تلفات خبرنگاران را داشته است.

بیشترین آمار تلفات خبرنگاران یعنی 59 درصد مربوط به 2 سال آخر گزارش در بازه زمانی 2006 تا 2015 میلادی بوده است. در این مدت 78 نفر از 213 خبرنگار کشته شده در کشورهای عربی جان باخته اند. شاید هشدارآمیزترین پیام این گزارش، رشد تلفات خبرنگاران در اروپای غربی و آمریکای شمالی از 9 نفر در سال 2014 به 11 نفر در 2015 میلادی بوده است.

این گزارش افزود: خبرنگاران داخلی بیشتر از خبرنگاران خارجی در معرض تهدید و خطر بوده اند و 90 درصد قربانیان را تشکیل داده اند.

البته آمار مربوط به تلفات خبرنگاران خارجی نیز با افزایش روبرو شده و در سال 2014 میلادی به بیش از 17 نفر رسیده است. این رقم در سال های قبل از آن به طور متوسط به 4 نفر رسیده است.

این گزارش نشان می دهد که تعداد تلفات خبرنگاران مرد 10 برابر بیشتر از زنان بوده است. طی دو سال گذشته 195 خبرنگار مرد و 18 زن کشته شده اند.