جنجال «مدنی» با تمسخر رئیس جمهور مصر

یک روزنامه مصری مدعی شده که عربستان در تلاش برای راضی نگه داشتن مصر دست به اقدامات تازه‌ای علیه «ایاد مدنی» دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی زده است.

روزنامه «الیوم السابع»، اعلام کرده که بعد از عذرخواهی و استعفای مدنی به دلیل مورد تمسخر قرار دادن رئیس جمهور مصر، حالا دیوان پادشاهی عربستان دستور داده پرونده‌ای برای مدنی تشکیل شود و دلایل اقدام او برای به راه انداختن چنین جنجالی بررسی شود.

روزنامه مصری به نقل از منابع دیپلماتیک بلندپایه گزارش داده که مسئولان سعودی از اقدام مدنی راضی نبوده و اعلام کردند که اظهارات مدنی نشان دهنده موضع عربستان در قبال مصر نیست.

در حالی که گزارش‌های اخیر رسانه‌ای و اقدامات اخیر عربستان حاکی از متزلزل شدن همکاری‌ها و روابط قاهره-ریاض بود، روزنامه مصری نزدیک به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر مدعی است که شخص سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مدنی دستور داده استعفای خود را تقدیم کند.

مدنی روز جمعه گذشته در بدو سخنرانی‌اش می‌خواست «محمد باجی قائد سبسی» رئیس جمهور تونس را مورد خطاب قرار دهد که اشتباها نام السیسی را بر زبان آورد و گفت: اشتباه فاحشی بود اما من مطمئنم در یخچال خانه شما به غیر از آب چیز دیگری هم پیدا می‌شود بر خلاف آقای السیسی.

این کنایه مدنی که سابقه عهده داری وزارت حج و رسانه و فرهنگ عربستان را نیز در کارنامه خود دارد، اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مصر بود که در نشست ملی جوانان این کشور گفته بود «من در یک خانواده ثروتمند بزرگ شدم اما زمانی رسید که حدود 10 سال یخچال خانه‌ام جز آب چیز دیگری نداشت اما با عزت نفس کسی صدای مرا نشنید».

در پی کنایه مدنی، وزارت خارجه مصر اعتراض رسمی خود را اعلام کرد و نماینده دائمی مصر در سازمان همکاری اسلامی پیام اعتراض دولت مصر را به دبیرکل ارائه داد.

مدنی از سوی رسانه‌های مصری هم با انتقادهای زیادی همراه شد و در نهایت از پست خود کناره گیری کرد، گرچه در بیانیه استعفای مدنی مسائل و مشکلات جسمی دلیل این استعفا اعلام شد.