ایران، عربستان را در انتخابات لبنان شکست داد
مجلس لبنان سرانجام بعد از آن‌که دو سال و نیم این کشور بدون رئیس‌جمهور بود٬ به ریاست‌جمهوری میشل عون رأی داد.
 
این چهل و ششمین مرتبه بود که مجلس لبنان تلاش می‌کرد رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب کند. میشل عون در نهایت با ۸۳ رأی از مجموع ۱۲۷ رأی رئیس‌جمهور لبنان شد. او برای ریاست‌جمهوری به ۶۵ رأی نیاز داشت.
 
بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران٬ این انتخاب را "توافقی حساس و مهم" توصیف کرده و با تاکید بر اهمیت این انتخاب در شرایط به گفته او حساس منطقه٬ ابراز امیدواری کرده که لبنان "شاهد شکوفایی" شود و روابط دو کشور گسترش یابد.
 
 
واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخابات لبنان: ایران مقابل عربستان پیروز شد
 
میشل عون مورد حمایت حزب‌الله و مورد مخالفت احزاب لبنانی نزدیک به عربستان بود. عون بر خلاف همه مخالفت‌ها سرانجام حمایت حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری را هم به دست آورد و موفق شد به کاخ بعبدا برسد.
 
نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است و 127 کرسی دارد که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است. رئیس جمهوری این کشور بار رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره 6 ساله انتخاب می‌شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.
 
من و سید حسن نصرالله یکی هستیم
 
در بیان رابطه ژنرال عون و دبیرکل حزب الله لبنان به مصاحبه 16 بهمن 1394 پایگاه خبری «العهد» با وی استناد می‌کنیم که وقتی از ژنرال سوال شد، برخی معتقدند از اینکه شما گفته‌اید «من و سید حسن نصرالله، یک روح در دو بدن هستیم» از جایگاه مردمی شما کاسته شده، نظر خودتان چیست؟ پاسخ داد: بله به عنوان دو شهروند لبنانی، من و سید حسن نصرالله یکی هستیم، به ویژه اینکه در روزگاران سخت گاهی بدون اینکه با هم صحبتی کرده باشیم، یک راه را انتخاب و طی کرده‌ایم.
 
وی می‌افزاید: برداشت من و سیدحسن نصرالله از حاکمیت مردم و حاکمیت ملی و آزادی بیان یکی است، بنابراین مشکلی وجود دارد که بازهم بگویم «من و سید حسن نصرالله یکی هستیم»
 
 
واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخابات لبنان: ایران مقابل عربستان پیروز شد
 
میشل‌ عون٬ رئیس‌جمهوری مسیحی مارونی ۸۱ ساله لبنان نامزد مورد حمایت حزب‌الله است.
 
روزنامه یدیعوت آحارانوت اعلام کرد : پس از ۸۸۶ روز لبنان، میشل عون را که برای حزب‌الله عزیز است به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد.
 
پایگاه ان آر جی: تنها پیروز انتخابات رئیس جمهور لبنان سید حسن نصرالله است.
 
پایگاه وِلّا: پیروزی عون به معنای پیروزی محور مورد حمایت ایران در مقابله با محور مورد حمایت عربستان درباره آینده لبنان است.
 
شبکه دو رژیم صهیونیستی با دلهره آور خواندن تصمیم پارلمان لبنان، انتخاب میشل عون را دادن قدرت تشکیلاتی بیشتر به حزب‌الله و هم‌پیمان منطقه‌ایش ایران ارزیابی کرد.
 
 
 
واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخابات لبنان: ایران مقابل عربستان پیروز شد
 
گفتنی است عربستان سعودی چندی پیش در واکنش به انتقاد‌های جنبش مقاومت حزب‏‎الله لبنان از جنگ افروزی‎های ریاض در سوریه و یمن، اعطای کمک سه میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرد و از شهروندان سعودی خواست از لبنان خارج شوند. پس از آنکه عربستان سعودی کمک مالی خود به ارتش و همچنین کمک یک میلیارد دلاری به نیروهای امنیت داخلی لبنان را به حال تعلیق درآورد، روابط بین ریاض و بیروت تیره شد.
 
تعلیق کمک‌های عربستان سعودی به لبنان پس از آن صورت گرفت که بیروت از تأیید بیانیۀ مشترک ضد ایرانی در نشست‌های سال گذشتۀ اتحادیۀ عرب در قاهره و جده سر باز زد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در تاریخ 30 بهمن 1394 اعلام کرد به دلیل مواضع حزب‌الله در حمایت از دولت سوریه، پادشاهی عربستان «در روابط خود با جمهوری لبنان یک تجدید نظر کلی خواهد کرد».
 
 
واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخابات لبنان: ایران مقابل عربستان پیروز شد
 
رئیس جمهوری میشل عون؛ شکست سیاستی دیگری برای عربستان
 
تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند حمایت سمیر جعجع، رییس حزب «القوات» لبنان و سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل از «میشل عون»، گزینه پیشنهادی حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری موجب گسترش نفوذ ایران و تحکیم موقعیت حزب الله در لبنان و تضعیف موقعیت کشورهای عربی علی الخصوص عربستان خواهد شد و در نهایت موجب تغییر تمام موازنه‌های قدرت و معادلات حاکم بر میدان شد. به اعتقاد صهیونیست ها انتخاب میشل عون، ایران را خرسند کرده و شکست منطقه‌ای دیگری برای عربستان سعودی رقم خواهد خورد. به نتیجه رسیدن انتخابات ریاست جمهوری در لبنان به معنای تضعیف سیاست های مداخله گرایانه ی عربستان در بیروت خواهد بود.
 
با انتخاب میشل عون، این فرمانده نظامی سابق و سیاستمدار کهنه‌کار، اختیار انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه را نیز خواهد داشت و فراتر از آن سیاست‌های کلان لبنان را وضع خواهد کرد. 
 
عون پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری شد و باید به وعده خود در مکلف کردن حریری به تشکیل کابینه که سید حسن نصرالله پیشتر با آن موافقت کرده بود، عمل کند. در این صورت سید حسن نصرالله بزرگترین پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری است.
 
 
واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخابات لبنان: ایران مقابل عربستان پیروز شد
 
موضوع انتخاب رئیس جمهور یا نخست وزیر در لبنان اهمیت ندارد، چون این کشور طی دو سال اخیر بدون مواجه شدن با مشکلی بدون رئیس جمهور به حیات سیاسی خویش ادامه داد، آنچه اهمیت دارد، این است که سعد الحریری، رئیس اهل سنت لبنان و متحد عربستان در قبال دیکته‌های نصرالله سرفرود آورد.
 
اسرائیل و متحدان عرب پیامد انتخاب عون به ریاست ‌جمهوری لبنان را تحکیم بیش از پیش جای پای ایران در لبنان و باقی ماندن سلاح در دست حزب‌الله عنوان کردند که این پدیده موجب نگرانی سعودی‌ها شده و شکست سیاسی دیگری را برای عربستان رقم زده است.