افشاگری جدید علیه کلینتون درمورد ارتباط با قطر

«بنیاد کلینتون» به طور رسمی تایید کرد که این نهاد خانوادگی «خیریه»، در سال 2011 که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا بوده است، بدون اطلاع وزارت خارجه این کشور و برخلاف منشور اخلاقی و تعهدنامه رسمی خود، یک میلیون دلار از مقامات کشور «قطر» دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «برایان کوکسترا» (Brian Cookstra) سخنگوی بنیاد کلینتون، روز جمعه تایید کرد که این بنیاد در سال 2011 بدون اینکه به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع دهد، یک میلیون دلار از کشور عربی «قطر» دریافت کرده است. هیلاری که در آن زمان وزیر امور خارجه آمریکا بود، به طور رسمی تعهد داده بود که اجازه دهد وزارت خارجه اعانه های جدیدی که این بنیاد از دولت های خارجی دریافت می کند مورد بررسی قرار دهد اما این کار را انجام نداد.

بنابر این گزارش محتوای یک ایمیل افشا شده حاکی است که بنیاد کلینتون اذعان کرده است در دورۀ تصدی هیلاری کلینتون بر وزارت خارجۀ امریکا، هدیۀ یک میلیون دلاری قطر را پذیرفته‌است.

یکی از مقامات این بنیاد در ایمیلی به جان پودستا، رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و از دستیاران ارشد وی، نوشت قطر در سال 2011 این پول را به مناسبت شصت و پنجمین سال تولد بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق امریکا، به این بنیاد هدیه کرده‌ بود.

هیلاری این مبلغ را مخفیانه از قطر دریافت کرد و وزارت خارجۀ امریکا را از این نقل و انتقال مالی مطلع نکرد.

برایان کوکسترا، سخنگوی بنیاد کلینتون، در حالی که ماه گذشته از پذیرش این رسوایی خودداری می‌کرد، هفتۀ گذشته دریافت این کمک مالی را تأیید کرد.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از ماه گذشته تاکنون هزاران ایمیل را منتشر کرده که در این ایمیل‌ها برخی از اسرار خانوادۀ کلینتون و تلاش هیلاری برای ورود به کاخ سفید افشا شده‌است.

براساس اعلام وب‌سایت بنیاد کلینتون، قطر در سال‌های اخیر یک تا 5 میلیون دلار به خانوادۀ کلینتون کمک مالی کرده‌است. عربستان سعودی نیز یکی از بزرگترین کمک‌کنندگان به این بنیاد بوده‌است. در سال 2008 مشخص شد که ریاض 10 تا 25 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک کرده‌است.

این اخبار در حالی منتشر شده‌است که یک پروندۀ جنجالی دیگر هیلاری کلینتون، که مربوط به استفادۀ او از یک حساب ایمیل شخصی برای مکاتبات الکترونیکی‌اش است، بار دیگر به جریان افتاده‌است.

کلینتون و دیگر مقامات حزب دموکرات از تصمیم اف‌بی‌آی بسیار نگران هستند و می گویند که این تصمیم به نفع حزب جمهوری‌خواه است و می تواند نتیجۀ انتخابات را عوض کند.