کلینتون بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد

 با وجود کاهش فاصله نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در چند ایالت تعیین‌کننده،‌ هیلاری کلینتون در آخرین نظرسنجی مشترک رویترز – ایپسوس که نتایج آن روز گذشته (جمعه) منتشر شد، همچنان 5 درصد از رقیب جمهوری‌خواه جلوتر است. زمان برگزاری این نظرسنجی نهم تا سیزدهم آبان اعلام شده است. در نظرسنجی قبلی رویترز – ایپسوس که در بازه زمانی پنجم تا نهم آبان انجام شده بود نیز نامزد دموکرات‌ها با همین میزان اختلاف (44 به 39 درصد) جلوتر از دونالد ترامپ قرار داشت. 

 

در طول هفته‌های اخیر، فاصله کلینتون و ترامپ در نظرسنجی‌های مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه افکارسنجی ایپسوس بین 4 تا 7 درصد در نوسان بوده؛ اما با توجه به نتایج دو نظرسنجی اخیر، فاصله نامزدهای انتخاباتی اصلی آمریکا طی 10 روز گذشته ثابت مانده است. این در حالیست که سایر نظرسنجی‌های ملی حاکی از فشرده‌تر شدن رقابت میان این دو نامزد انتخاباتی هستند. 

 

موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» که نتایج نظرسنجی‌های ملی انجام‌شده را با یکدیگر مقایسه می‌کند، روز گذشته در آخرین برآورد خود از جایگاه نامزدهای انتخاباتی آمریکا اعلام کرد برتری کلینتون نسبت به ترامپ از 5 درصد در یکشنبه گذشته به کمتر از 2 درصد در روز جمعه کاهش یافته است.

 

مشابه این شرایط در سال 2012 نیز وجود داشت. در آن زمان در حالیکه نظرسنجی مشترک رویترز – ایپسوس در روزهای پایانی انتخابات حاکی از برتری 3 تا 7 درصدی باراک اوباما نسبت به «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه خود بود، موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» مانند امسال اختلاف این دو را در آستانه انتخابات "بسیار ناچیز" اعلام کرده بود. اما اوباما در نهایت در آرای مردمی با اختلاف 4 درصد رامنی را شکست داد.

 

با این حال، نتایج نظرسنجی جدید رویتز – ایپسوس نشان می‌دهد فاصله کلینتون و ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز فلوریدا، کارولینای شمالی و میشیگان طی هفته گذشته به شدت نزدیک شده است. رقابت این دو در این ایالت‌ها به این دلیل حائز اهمیت است که بر خلاف ایالت‌های آبی (حامی دموکرات) و قرمز (حامی جمهوری‌خواه) که الگوی رای‌دهی در آنها تقریباً ثابت است، جهت‌گیری متغیر آرای مردمی در این سه ایالت همواره بر نتیجه پایانی انتخابات تاثیرگذار بوده است.

 

در حالیکه رویترز در آخرین نظرسنجی مشترک خود با ایپسوس، ‌فاصله کلینتون و ترامپ را 5 درصد عنوان کرده است، نظرسنجی جدید شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز نشان می‌دهد فاصله نامزد دموکرات‌ها با رقیب جمهوری‌خواه خود در فاصله 3 روز تا برگزاری انتخابات به 2 درصد و در یک نبرد تن به تن بدون حضور دو نامزد دیگر انتخابات به تنها یک درصد رسیده است.

 

در این نظرسنجی ملی که طی روزهای سه‌شنبه تا جمعه هفته گذشته (11 تا 14 آبان) انجام شد، کلینتون و ترامپ به ترتیب 45 و 43 درصد آرای رای‌دهندگان احتمالی را به خود اختصاص دادند. این در حالیست که اختلاف این دو در نظرسنجی قبلی فاکس‌نیوز، 3 درصد (44 به 41) و در نظرسنجی دو هفته پیش آن 6 درصد (45 به 39) گزارش شده بود. 

 

با این حال، در نظرسنجی دیگری که نتایج آن روز گذشته منتشر شد، کلینتون مجدداً توانسته است فاصله خود با ترامپ را افزایش دهد. واشینگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز که در نظرسنجی مشترک قبلی خود، برای اولین بار ترامپ را با یک درصد اختلاف جلوتر از کلینتون اعلام کرده بودند،‌ روز گذشته (جمعه) در آخرین نظرسنجی خود از برتری مجدد نامزد دموکرات‌ها خبر دادند. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی مشترک واشینگتن پست – ای‌بی‌سی نیوز، کلینتون اکنون با 47 درصد حمایت، فاصله خود با ترامپ را از منفی یک به 4 درصد افزایش داده است.