کیبل: در قرارداد فروش موشک به عربستان فریب خوردیم

 "وینس کیبل"، وزیر بازرگانی سابق انگلیس، روز شنبه به روزنامه گاردین گفت وی پس از دریافت تضمین های ویژه مبنی بر این که ارتش انگلیس بر هرنوع استفاده ریاض از این موشک ها نظارت دارد، مجوز صادرات موشک های ساخت انگلیس را به مقصد عربستان صادر کرده است. این مورد بین عربستان سعودی و آمریکا نیز در زمینه قراردادهای فروش تسلیحات درنظرگرفته شده است.

کیبل که از سال 2010 تا 2015 میلادی مسئولیت وزارت بازرگانی و صدور مجوز کالاهای صادراتی را برعهده داشت، تصریح کرد که او از ابتدا در زمینه قرارداد فروش موشک های هدایت شونده لیزری از نوع Pefoaa -4  به ریاض، به علت نگرانی از استفاده این موشک ها علیه غیر نظامیان تردید داشته است.

این مقام انگلیسی افزود که پس از تاکید وزارت دفاع انگلیس مبنی بر این که ریاض تنها در صورت مشورت با لندن می تواند از این موشک ها استفاده کند، قرارداد را امضا کرده است.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس اظهارات کیبل را رد و در گفت و گو با گاردین تاکید کرد که هیچ ضمانتی به کیبل داده نشده و اصلا انگلیس در عربستان سربازی برای شرکت در عملیات علیه یمن ندارد.

اما کیبل به طور کامل اظهارات وزارت دفاع انگلیس را تکذیب کرد و آن را بی پایه و اساس خواند.

انگلیس هم‌اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 میلادی تاکنون، دو سوم تسلیحات فروخته‌شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.

6.7 میلیارد پوند سلاح خرید تسلیحاتی عربستان از انگلیس 

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.

براساس آمار، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

بر اثر حملات عربستان و متحدانش به یمن در 19 ماه گذشته، تاکنون هزاران یمنی ازجمله صدها زن و کودک شهید یا زخمی و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب‌های جدی واردشده است.

براساس گزارش جدید "برنامه جهانی غذا" سازمان ملل در حال حاضر بیش از 14 میلیون یمنی دچار سوء تغذیه هستند که نیمی از آنها به دلیل گرسنگی شدید در معرض خطر قرار دارند. این گزارش می افزاید از 21 استان این کشور حداقل 10 استان با قحطی مواجه اند.