فرار ابوبکر البغدادی از موصل

 جانسون جمعه (14 آبان) در سخنانی در پارلمان انگلیس گفت: «... برخی جاسوسان ما می‌گویند این آقا (ابوبکر البغدادی) خودش صحنه را خالی کرده و با این وجود با استفاده از اینترنت سایرین را به شرکت در خشونت‌ها تشویق می‌کند.»

 

وی به نقل از منابع آگاه جاسوسی افزود بغدادی ممکن است با استفاده از یک رشته تونل‌های زیرزمینی که نیروهای عراقی کشف کردند، از موصل گریخته باشد.

 

این در حالی است که طبق برخی گزارش‌ها، از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل سرکردۀ داعش در این شهر گرفتار شده‌ است.

 

نظامیان ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) و نیروهای کردتبار پیشمرگه، در ادامۀ عملیات گسترده‌ای که 17 اکتبر (26 مهر 1395) برای آزادسازی موصل آغاز شده‌است، تقریباً از همۀ محورها در حال پیشروی هستند و به آخرین مقر داعش در عراق نزدیک می‌شوند.

 

گروه تروریستی داعش پنجشنبه (13 آبان) یک فایل صوتی منسوب به ابوبکر البغدادی منتشر کرد که در آن تروریست‌ها به مقاومت تا پای جان در مقابل نیروهای عراقی دعوت می‎شوند.

 

در فایل صوتی منتشر‌شده، شخصی که داعش ادعا می‎کند البغدادی است، از تروریست‎های این گروه می‎خواهد تا پای جان در مقابل پیشروی نیروهای عراقی مقاومت کنند و می‌افزاید: «عقب‌نشینی نکنید. نگه‌داشتن قلمروتان با افتخار، هزاران برابر ساده‌تر از عقب‌‎نشینی با شرم است.»

 

اواسط سال 2014 میلادی که شهر موصل به دست تروریست‌‎های داعش افتاد، البغدادی برای نخستین‌بار در انظار عمومی ظاهر شد و موصل را پایتخت خودخواندۀ گروه داعش نامید.

 

وزیر خارجۀ انگلیس هشدار داد با توجه به اینکه شکست داعش «اجتناب‌ناپذیر» است، این گروه تروریستی در صدد انتقام‌جویی خواهد بود.

 

وی افزود: «تروریست‌ها تهدید کرده‌اند که به محض اینکه ناچار به از دست دادن موصل شوند سیاست زمین سوخته را اجرا می‌کنند.»

 

جانسون همچنین از کمپین به اصطلاح مقابله با تروریسم، که نیروهای امریکایی و انگلیسی و برخی از متحدانشان در عراق و سوریه اجرا می‌‎کنند، تقدیر کرد و حضور نیروهای انگلیسی در منطقه را «برای این اقدام حیاتی دانست.»

 

وی افزود در حال حاضر 500 سرباز انگلیسی در عراق به سر می‌برند و به آموزش نیروهای مسلح این کشور کمک می‌کنند.

 

انگلیس به همراه امریکا و برخی از متحدانشان، بیش از دو سال است که کمپین به اصطلاح مقابله با تروریسم را در سوریه و عراق اجرا کرده‌اند.

 

با این وجود آنها در متوقف کردن تروریست‌های تکفیری کاری از پیش نبرده‌اند و در عوض این حملات هوایی به کشته شدن عدۀ زیادی از غیرنظامیان و آسیب گسترده به زیرساخت‌های این کشورها منجر شده‌ است.