احتمال وقوع زمین لرزه در ایتالیا

 دانشمندان هشدار دادند ایتالیا در آینده ای نزدیک باز هم با زمین لرزه های ویرانگر مواجه خواهد شد. مرکز ایتالیا در شمال رم، در هفته های گذشته سه بار با زمین لرزه مواجه شده است. زلزله شناسان معتقدند به زودی یک زلزله دیگر نیز در این منطقه رخ خواهد داد.

 

"ریچارد والترز،" استاد زمین شناسی در دانشگاه "دورام" انگلیس اعلام کرد: با توجه به اطلاعاتی که از این سه زمین لرزه بدست آوردیم، احتمال اینکه در آینده ای نزدیک یک زلزله دیگر در این منطقه رخ دهد، وجود دارد. متأسفانه زمان دقیق وقوع این اتفاق مشخص نیست.

 

والترز در ادامه گفت: در غرب اروپا، منطقه ای زلزله خیز در "کوهستان آپنینی" در شبه جزیره ایتالیا وجود دارد. این منطقه در دوران رم باستان نیز سابقه ای طولانی در وقوع زمین لرزه داشته است. در حال حاضر دانشمندان می دانند که این منطقه به دلیل اینکه در جهت شمال شرقی/جنوب غربی کشیده شده است، زلزله خیز است. 

 

برخی از کشش هایی که در زمین شناسی رخ می دهد بخاطر صفحات تکتونیکی زیرزمینی است که ایتالیا روی آنها قرار دارد. همچنین کشش پوسته زمین در سراسر ایتالیا باعث ایجاد انرژی کشسانی می شود و با آزاد شدن ناگهانی آن، زمین لرزه بوجود می آید.

 

زمین لرزه زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای زمین آزاد شود. آزاد شدن این انرژی ها باعث لرزش زمین می شود و گاهی عواقب بسیار مخربی به دنبال دارد.

 

26 سپتامبر 1997 (4 مهر 1376) یک سلسله زمین لرزه با بزرگی بین 5 و 6 در مقیاس ریشتر منطقه "مارکه" در ایتالیا را لرزاند و باعث کشته شدن 13 نفر شد. بیش از 40 هزار نفر نیز آواره شدند. در سال 2009 نیز یک زلزله به بزرگی 6.3 ریشتر در شهر "لاکوئیلا" در ایتالیا رخ داد که 308 کشته، 1500 زخمی و بیش از 65 هزار آواره بر جای گذاشت. اما تازه ترین زمین لرزه ها چشمگیرتر بوده اند. 24 اوت سال جاری میلادی (3 شهریور)، زمین لرزه ای 6.2 ریشتری نزدیک اماتریس ایتالیا رخ داد که بر اثر آن بیش از 250 نفر کشته شدند. پس از آن هم در 26 اکتبر (5 آبان) زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 ریشتر در "ویسو" رخ داد که در آن یک نفر بر اثر حمله قلبی جان باخت. به دنبال آن هم یک زمین لرزه دیگر در روستای "آرکواتا دل ترنتو" رخ داد که 2 کشته بر جای گذاشت.