14 حقیقت جالب درمورد انتخابات آمریکا

 وبسایت اینترنشنال بیزینس تایمز در مطلبی به آمارها و واقعیت‌های تاریخی جالب درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

 

در این مطلب آمده است: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه برگزار می‌شود که پایان بخش کمپین‌ تاریخی دو حزب دموکرات‌ و جمهوریخواه است. انتخابات این دوره انتخاب میان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و دونالد ترامپ، غول املاک و مستغلات است که در نهایت یکی از آنها اقبال لازم را برای رهبری آمریکا به دست خواهد آورد. 14 واقعیت جالب و تاریخی درباره انتخابات آمریکا شامل موارد زیر است:

 

1- کلمه انتخابات "election" که از زبان فرانسوی و پیش از آن زبان لاتین (eligere) مشتق شده است به معنای "جدا کردن" است. 

 

2- تنها کسانی می‌توانند به عنوان رییس جمهور انتخاب شوند که دارای سه معیار اصلی باشند. این معیارها شامل تولد در آمریکا، داشتن دستکم 35 سال سن و سکونت دائم در آمریکا برای 14 سال است.

 

3- انتخاب نهایی رییس جمهور آمریکا از سوی مجمع گزینندگان (Electoral College) انجام می‌شود. مجمع گزینندگان شامل 538 رای دهنده است (تعداد اعضای هیئت‌های انتخاباتی هر ایالت معادل مجموع تعداد نمایندگان در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و سناتورهای همان ایالت است). برنده رقابت‌های انتخاباتی باید دستکم 270 رای مجمع گزینندگان را کسب کند. 

 

4- رونالد ریگان با 69 سال سن، پیرترین فردی است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد. کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات 69 سال و ترامپ 70 سال دارد. 

 

5- در دوره‌های پیشین انتخابات، 17 رییس جمهور شامل باراک اوباما توانسته‌اند دو دوره سکاندار کاخ سفید شوند. از این میان، 13 تن از آنها به طور کامل دو دوره ریاست جمهوری خود را به پایان رساندند. با این وجود، سه تن از آنها شامل آبراهام لینکلن، ویلیام مک‌کیلنی و ریچارد نیکسون نتوانستند دومین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برسانند (لینکلن و مک‌کیلنی ترور شدند و نیکسون به دلیل رسوایی "واترگیت" مجبور به کناره گیری شد). فرانکلین روزولت موفق شد برای 4 دوره پیاپی ریاست جمهوری آمریکا را برعهده بگیرد. براساس بیست و دومین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا، پس از روزولت اشخاص تنها می‌توانند برای دو دوره به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شوند. 

 

6- تاکنون 18 جمهوریخواه و 15 دموکرات تصدی سکان ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گرفته‌اند. 4 رییس جمهور جمهوریخواه-دموکرات شناخته می‌شدند و نیز چهار رییس جمهور عضو حزب ویگ (یک حزب سیاسی فعال در قرن 19 میلادی) بودند. همچنین یک رییس جمهور طرفدار فدرالیسم بود و جرج واشینگتن (نخستین رییس جمهور آمریکا) وابسته به هیچ حزبی نبود. 

 

7- نیاز به دارایی شخصی برای داشتن حق رای از سوی ایالت کارولینای شمالی در سال 1856 لغو شد. 

 

8- کنگره آمریکا در سال 1870 در قالب پانزدهمین اصلاحیه قانون اساسی به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و دیگر غیر سفیدپوستان حق رای داد. با این وجود، ایالت‌های جنوبی و برخی از ایالت‌های شمالی تا دهه 1980 میلادی به سیاه پوستان حق رای ندادند. 

 

9- ویکتوریا وودهال، نخستین زنی بود که در سال 1872 برای ریاست جمهوری نام نویسی کرد. با این وجود، 50 سال بعد و در قالب نوزدهمین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا، زنان توانستند در انتخابات سال 1920 حق رای دریافت کردند. 

 

10- تاکنون 200 زن برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند. بیشتر این زنان نمایندگان احزاب کوچک آمریکا و کسانی بودند که پیش از اعطای حق رای به زنان خود را نامزد تصدی این پست معرفی ‌کردند. 

 

11- هیلاری کلینتون نخستین زنی است که از سوی یکی از دو حزب اصلی آمریکا به عنوان نامزد نهایی تصدی پست ریاست جمهوری معرفی شد. 

 

12- از دهه 80 میلادی، زنان تمایل بیشتری نسبت به مردان برای رای دادن در انتخابات آمریکا داشته‌اند. با آنکه مردان از دهه 60 میلادی تمایل بیشتری به نامزدهای جمهوریخواه دارند، زنان آمریکایی در رای‌گیری به دموکرات‌ها رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

 

13- فضانوردان ناسا که در ایستگاه بین المللی فضایی مستقر هستند می‌توانند به کمک یک ایمیل امنیتی در انتخابات شرکت کنند. 

 

14- نزدیک به 200 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا ثبت نام کرده‌اند.