شیوه جدید داعش در برابر نیروهای امنیتی عراق

 پس از تخریب امکانات دفاعی تروریست‌های داعش در موصل، این گروه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای مشترک عراقی، به بمب گذاری ساختمان ها و خودروها و کار گذاشتن بمب ها روی آورده است. یگان های مهندسی نیروهای مشترک، مسئولیت خنثی سازی مواد منفجره و علاوه بر آن نصب پل های معلق را برای آسان شدن حرکت یگان های نظامی بر عهده گرفته‌اند.

 

حسام التمیمی، خبرنگار العراقیه گفت، گروه تروریستی داعش در همه نبردهای یگان های نظامی در عملیات آزادسازی مناطق اشغالی، به بمب گذاری مناطق و زیرساخت ها با مواد منفجره قوی روی آورده است. تروریست ها در موصل خودروهای بمب گذاری شده را در داخل خانه های شهروندان مستقر می کنند و نیروهای امنیتی با احتیاط و مهارت بالا و تلاش های تخصصی یگان های مهندسی این وضعیت را پشت سر می گذارند.

 

سرتیپ تحسین الخفاجی، سخنگوی رسمی وزارت دفاع عراق تصریح کرد، شیوه جدیدی که گروه های تروریستی در حال حاضر در پیش گرفته اند این است که آنها خودروهای بمب گذاری شده را در داخل خانه ها متوقف و بمب ها را در خانه ها جاسازی می کنند. الخفاجی افزود: «تروریست ها همه جا را بمب گذاری می کنند تا مانع پیشروی نیروهای امنیتی شوند و اگرچه این شرایط بار سنگینی را بر دوش یگان های مهندسی می گذارد اما برای امنیت شهروندان در خانه و منطقه و همچنین حفظ جان نیروهای خود و حرکتشان این بمب ها را خنثی می کنیم.»

 

خبرنگار در ادامه گفت، فرماندهان عملیات مشترک برای نحوه برخورد با بمب ها و خودروهای بمب گذاری شده طرح های نظامی را وضع کرده اند و این طرح ها با کمک یگان های مهندسی که یگان های نظامی را در عملیات آزادسازی مناطق مختلف موصل همراهی می کنند، اجرا می شود. علاوه بر آن یگان های مهندسی، پل های معلق و ثابت را نصب می کنند تا حرکت نیروهای امنیتی به سمت اهداف مورد نظر آسان شود.

 

یک منبع نظامی تصریح کرد، یک طرح کامل مهندسی شامل عملیات میدانی مهندسی، عملیات راه اندازی، عملیات خنثی سازی بمب ها، بازگشایی راه ها، خنثی سازی خودروهای بمب گذاری شده و پاکسازی خانه ها، زیرساخت ها و تاسیسات دولتی ایجاد شده است. این منبع افزود: «بر پایه این طرح یگان های مورد نظر با پیشروی نیروها در محورها منتشر شده اند و خدا را شکر بهترین دستاوردی که آن را محقق ساختیم و باعث شد در حال حاضر به طور کامل روند عملیات را کنترل کنیم این است که با ایجاد پل های معلق و ثابت مدت عملیات را کوتاه تر کردیم و این پل ها روند عملیات و حرکت یگان ها را تغییر داد و باعث شد تا یگان ها برای هر گونه عملیاتی انعطاف کامل و کافی را داشته باشند.»

 

بر اساس این گزارش، نیروهای مشترک امنیتی همزمان در نبرد آزادی و عملیات پاکسازی مناطق حضور دارند، این نیروها مناطق را از حضور تروریست ها آزاد و ایمن می کنند سپس برای حفظ جان شهروندان و دارایی هایشان مین ها و مواد منفجره باقی مانده تروریست ها را خنثی می سازند.