تفاوت بزرگ کلینتون با اوباما

 «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه تلاش می‌کند و این یکی از معدود اختلافات بزرگی است که وی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در زمانیکه برای ورود به کاخ سفید تلاش می‌کرد، دارد.

پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد، کلینتون می‌گوید که ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفظ غیرنظامیان، پایان دادن به جریان آوارگان سوری و فشار آوردن به دولت سوریه برای مذاکره در خصوص پایان دادن به جنگ سوریه، ضروری است.

این خواسته وی مورد حمایت فعالان و کارشناسان و آندسته از مقامات آمریکایی است که می‌خواهند آمریکا با شدت بیشتری در سوریه اقدام عمل انجام دهد اما سیاست اوباما دوری از تقابل مستقیم با سوریه و روسیه است.

طبق این گزارش، دولت اوباما نگران گرفتار شدن در یک جنگ طولانی که پایان آن مشخص نیست، می‌باشد به طوریکه در حالیکه نیروهای آمریکایی در آغاز جنگ‌های افغانستان و عراق، پیروزی‌هایی در مقابل دشمن خود به دست آورند، اما خیلی زود، در هر دو کشور گرفتار ناآرامی‌های شورشیان شدند.

اوباما در سال 2011 تلاش کرد تا نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند و تنها بیش از 5 هزار نیرو به عراق و 300 نیرو را به سوریه بازگرداند. وی همچنین تلاش کرد تا پایان دولت خود، نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما مجبور شد که از این تصمیم خود صرفنظر کند.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه اخیر خود از سیاست دولت اوباما در قبال سوریه دفاع کرد و گفت: « ما باید بسیار محتاطانه درباره استفاده از نیروی نظامی آمریکا فکر کنیم. باید به دقت فکر کنیم که این اقدام کجا کارساز و کجا غیرکارساز است. ارتش ما قادر است در کوتاه مدت بر هر مأموریتی که به آن واگذار می‌شود، فایق آید اما مسئله اینجاست که پیامدهای پیشروی چه چیزهایی است و چه چیزهایی در معرض خطر قرار می‌گیرد».

وی ادامه داد: «با صراحت می‌توان گفت که نمونه‌های زیادی در تاریخچه پساجنگ ما وجود ندارد که در آنها ما توانسته باشیم از نیروی نظامی برای مدیریت و مهندسی عواقب در مکان‌های پیچیده‌ای چون سوریه بهره برده باشیم».

مقامات دفاعی به صورت خصوصی و آشکارا اعلام کرده‌اند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع به مفهوم ورود به جنگ با سوریه و احتمالاً روسیه است.

طرفداران این طرح، معتقدند که ایجاد مناطق پرواز ممنوع به محدوده‌های خاص در سوریه محدود می‌شود.

روسیه از طرف دیگر اعلام کرده است که پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی «اس 400» خود را به سوریه انتقال داده است و کرملین متعهد شده است که از دارایی‌‌های درون سوریه حفاظت کند و هشدار داده است که جلوگیری از سوانح و حوادث دشوار است.

«پائول ساندرز» مدیر اجرایی مرکز منافع ملی آمریکا به هیل گفت: «خطر واقعی تقابل وجود دارد و ما باید قبل از چگونگی پیشروی، فکر کنیم».

یکی از مقامات دفاعی آمریکا می‌گوید، بدون داشتن یک سیاست واضح و روشن در سوریه، اجرا و حفاظت از این مناطق پرواز ممنوع در سوریه مفهومی ندارد.

یکی دیگر از مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرد که هرگونه مأموریت جدید آمریکا در سوریه به قیمت تضییع دیگر مأموریت‌های امریکا در این برهه از زمان که پنتاگون درگیر مبارزه با داعش است، تمام می‌شود.

طبق یادداشت ژوئیه 2013 «مارتین دمپسی» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا هزینه مبارزه با داعش از 8 آگوست 2014 تاکنون حدود 10 میلیارد دلار یا 378 میلیون دلار در ماه بوده است. اجرای منطقه امن با مناطق محدود پرواز محدود بیش از یک میلیارد دلار در ماه به این مبلغ اضافه می‌کند.

بر اساس گفته دمپسی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع نیازمند هزاران نیروی زمینی آمریکا است، حتی اگر این نیروها خارج از سوریه مستقر شوند تا این نیروها از آنهایی که به صورت فیزیکی از این مناطق محافظت می‌کنند، حمایت کنند.