شوک بزرگ اتحادیه اروپا از پیروزی ترامپ

 انتخاب "دوناد ترامپ" جمهوریخواه  به عنوان 45 رئیس جمهور آمریکا واکنش های بین المللی فراوانی را در پی داشته و شوک بزرگی به اتحادیه اروپا وارد کرد که بسیاری رسانه ها بعد از نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نتیجه این انتخابات را دومین شوک بزرگ به این اتحادیه ارزیابی کرده اند.

"اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان از یک شوک سخت سخن به میان آورده است. وی این انتخاب را انتخابی علیه واشنگتن و نظام این کشور ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که حالا انتظار درخواست های قدرتمندانه تر آمریکا از آلمان برای مشارکت در ناتو وجود خواهد داشت. اروپا حالا باید خود را برای این شرایط آماده کند که از جمله این اقدامات در نظر گرفتن یک بودجه دفاعی بالاتر است.

"مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپا روابط سخت برای دو سوی آتلانتیک را در سایه ورود ترامپ به کاخ ریاست جمهوری پیش بینی کرده و این انتخابات را درسی برای اروپا دانسته و اظهار داشته است که روابط دو سوی آتلانتیک دشوار تر می شود. ترامپ تنها روی سبک سیاسی و سخنوری هایی تاکید دارد که تنها مبتنی بر احساسات بوده و نه بر اساس راه کارهای عملی است. اما سیستم آمریکا به اندازه کافی قدرتمند است که از پس رئیس جمهوری مانند ترامپ برآید.

این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات شب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشابه شب رای گیری خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دانست.

"منفرد وبر"، رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا نیز در واکنش به اعلام نتایج انتخاب ریاست جمهوری آمریکا  تصریح کرد که ما باید  حالا با اعتماد به نفس بیشتر و قدرتمندتر باشیم ومسئولیت بیشتری را بر عهده بگیریم. ما نمی دانیم می توانیم چه انتظاری از آمریکا داشته باشیم. اما ما نباید عرصه را به افراط گرایان در سراسر دنیا واگذار کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه هم اعلام کرد که کشورش همچنان با آمریکا همکاری خواهد کرد؛ اما ما باید  درباره مسئله تغییرات آب و هوا، توافق اتمی با ایران و سوریه مجددا هماهنگ شویم. حالا این مسئله مطرح است که رئیس جمهور آمریکا می خواهد چکار کند. بنابراین آنچه وی تا به حال گفته است نگرانی هایی را ایجاد می کند.

رئیس حزب افراطی جبهه ملی فرانسه نیز پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته است.

سیاستمداران اپوزیسیون آلمان و همچنین احزاب دولت ائتلافی نیز از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وحشت زده هستند.

"برند ریکسینگر"، رئیس حزب چپ پارلمان آلمان در این باره گفته است: من به یک عامل بازدارنده امیدوار هستم.

"رالف اشتگنر"، معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تاکید کرده است زمانی که افراد دلسرد و ناامید در آمریکا از یک میلیارد و دروغگو که از پرداخت مالیات شانه خالی می کند طرفداری می کنند نشان گر این است که نیروهای مترقی شکست خورده اند.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان نیز از یک علامت هشدار جدی برای اروپا سخن به میان آورده و تاکید کرد که نتیجه انتخابات آمریکا نشانگر جدایی عمیق جامعه آمریکایی است که در آن بسیاری از انسان ها از نظر اقتصادی خود را ناامید احساس می کنند. ما این شرایط را دست کم گرفته ایم.

رئیس موسسه اقتصادی مهم آلمان DIW هم با توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک محرک رشد اقتصادی برای اروپا را مسئله ای ضروری تر از قبل ارزیابی کرده ست.

"هانس پیتر فریدریش"، رئیس کشور سابق آلمان نیز پیروزی ترامپ جمهوریخواه را به وی تبریک گفته است.

یکی از سیاستمداران بلند پایه حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" نیز پیروزی ترامپ را یک موفقیت انتخاباتی تاریخی ارزیابی کرده است. به گفته وی پیروزی ترامپ ارسال یک پیام مبنی بر این است که شهروندان غربی یک تغییر سیاسی آشکار را می خواهند. ترامپ باید به صورت جدی نشان دهد که واقعا خواهان یک شروع جدید برای آمریکا است.

"ارنریکو لتا"، نخست وزیر پیشین ایتالیا نیز از بزرگترین شکست سیاسی بعد از سقوط دیوار برلین واز یک بیداری بزرگ برای اروپا سخن به میان آورده است.

رئیس شورای اروپایی و رئیس کمیسیون این اتحادیه از برگزاری نشستی قریب الوقوع با رئیس جمهور جدید آمریکا سخن گفته اند. این دو مقام اروپایی در یک پیام تبریک به رئیس جمهور جدید آمریکا از وی دعوت کردند که به زودی به اروپا بیاید. در این پیام با اشاره به بحران های فراوان بین المللی آمده است: در این روزها این مسئله مهم تر از قبل است که مناسبات دو سوی آتلانتیک را تقویت کنیم.

"کریستیان کرن"، صدر اعظم اتریش نیز دلسردی بزرگ در جامعه آمریکا را دلیلی برای انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا ارزیابی کرده است.

وی امروز در پارلمان وین گفت: نتایج این انتخابات دروغ نمی گویند. بسیاری از مردم در ایالات متحده این نظام سیاسی را کاملا رد کرده اند. اینکه سیاست آمریکا حالا به کدام سو حرکت خواهد کرد در این نقطه زمانی قابل پیش بینی نیست.

دبیر کل ناتو نیز به "دونالد ترامپ" تبریک گفته و مشارکت قدرتمندانه آمریکا در این ائتلاف نظامی را خواستار شده و گفت: من خوشحالم که با "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا کار می کنم. با توجه به بسیاری چالش ها در زمینه امنیتی نقش رهبری آمریکا  بدون تغییر بسیار مهم است. یک ناتوی قدرتمند برای ایالات متحده و اروپا خوب است.

"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان نیز پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک هشدار به اروپا ارزیابی کرد.

دانمارک نیز درباره همکاری خوب با رئیس جمهور جدید آمریکا ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز پیام تبریکی را به رئیس جمهور جدید آمریکا ارسال کرده و ابراز امیدواری کرد که  در سایه این انتخاب این موفقیت به دست آید که روابط آمریکا-روسیه از بحران خارج شود. به گفته وی مذاکرات سازنده در علاقه هر دو کشور و جامعه جهانی است.

حزب راست افراطی اتریش نیز به دونالد ترامپ تبریک گفته است.

رهبر حزب افراطی انگلیس نیز از پیروزی ترامپ ابراز خرسندی کرده و تاکید کرد که به نظر می رسد سال 2016 به سال انقلاب سیاسی تبدیل می شود.

روزنامه "ژنرل آنسایگر" آلمان تاکید کرده است که بعد از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حالا کابوس سیاسی بعدی برای آلمان محقق می شود.