هیلاری خودش بٌرد ترامپ را فراهم کرد

سرانجام انتخابات هشتم نوامبر در آمریکا با برتری قاطع حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا به پایان رسید. به راستی دلیل شکست سنگین دموکراتها در این انتخابات چه بود؟ در این خصوص نکاتی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:

در حالی که اکثر نظرسنجی ها در ایالات متحده آمریکا، پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات هشتم نوامبر را پیش بینی می کردند، دونالد ترامپ توانست در نهایت بر رقیب دموکرات خود غلبه پیدا کرده و راهی کاخ سفید شود. چشم امید دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیروزی در ایالات پاندولی و کلیدی بود، یعنی ایالاتی که آرای آنها به صورت سنتی به هیچ یک از دو نامزد انتخاباتی تعلق نداشت. این ایالات عبارت بودند از: اوهایو، کارولینای شمالی، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، کلرادو و ویرجینیا.

 هیلاری کلینتون مطابق نظرسنجی های صورت گرفته، در ایالات میشیگان، کلرادو و ویرجینیا وضعیت بهتری نسبت به نامزد حزب جمهوریخواه داشت، در  ایالت سرنوشت ساز فلوریدا و کارولینای شمالی آرا در نوسان بود و در ایالت جورجیا نیز  پیروزی ترامپ تقریبا قطعی به نظر می رسید. با این حال هیلاری کلینتون در جریان انتخابات هشتم نوامبر،  ایالات کلیدی را به رقیب سرسخت خود واگذار کرد. در چنین شرایطی برتری کلینتون در کسب آرایی که به صورت سنتی به حزب دموکرات متعلق بود نتوانست کمکی در راهیابی وی به کاخ سفید کند. اگرچه هیلاری کلینتون در سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن توانست ترامپ را با اختلاف زیادی شکست دهد اما در مقابل، ترامپ با کسب آرای ایالات کلیدی و سرنوشت ساز معادله را به ضرر حزب دموکرات بر هم زد.

دونالد ترامپ در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از موسسات نظرسنجی را در خصوص جانبداری از هیلاری کلینتون متهم می کرد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن ترامپ را به اثبات رساند. در  نظرسنجی های ایالتی و الکترال، هیلاری کلینتون با اختلافی بسیار زیاد از ترامپ پیش بود. حتی در روزهای منتهی به انتخابات، موسسات نظرسنجی ادعا می کردند که وضعیت هیلاری کلینتون در رقابتهای ایالتی بهتر شده و پیروزی وی مسجل است!

مسئله دومی که باعث شکست سنگین دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، موفقیت دونالد ترامپ در اقناع افکار عمومی آمریکا و همراه سازی آنها با خود در مقابل ساختار رسمی حاکم بر کشورشان بود. ترامپ توانست هیلاری کلینتون را به عنوان نماینده ساختار حاکم آمریکا و مورد حمایت این ساختار معرفی کند و در مقابل، خود را به عنوان نماد تغییر و دگرگونی در ساختار آمریکا مورد شناسایی افکار عمومی قرار دهد. ترامپ و معاون وی «مایک پنس» در هدایت این بازی بسیار هوشمندانه عمل کردند.

مسئله سوم در این خصوص، به افشای ماجرای ایمیلهای هیلاری کلینتون باز می گردد. افشاگری های صورت گرفته از سوی ویکی لیکس و دیگر سایتها و پایگاهها در خصوص ایمیلهای خصوصی هیلاری کلینتون نقش بسزایی در هدایت آرای افکار عمومی به سوی ترامپ داشت. شهروندان آمریکایی در جریان پرونده ایمیلهای خصوصی، نسبت به ضعف امنیتی هیلاری کلینتون آگاه شدند.

مقامات اف بی آی نیز در این خصوص بازی هوشمندانه ای را به سود ترامپ انجام دادند. به عبارت بهتر، ترامپ پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تا حدود زیادی مدیون اف بی آی است. اف بی آی در فاصله یک هفته مانده تا رقابتهای انتخابات هشتم نوامبر، از بررسی دوباره پرونده مربوط به ایمیلهای هیلاری کلینتون خبر داد، خبری که انتشار آن منجر به کاهش محبوبیت کلینتون در نظرسنجی ها شد. اگرچه اف بی آی در فاصله یک روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر این پرونده را مختومه اعلام کرد اما این اقدام اف بی آی بسیار دیر هنگام بود! آرای هیلاری کلینتون در برخی ایالات ریزش کرده بود و اعلام دوباره اف بی آی مبنی بر مختومه شدن پرونده عملا تاثیری در هدایت دوباره آرای عمومی به سود هیلاری کلینتون نداشت.

مسئله چهارم به ضعف جسمی هیلاری کلینتون بازمی گردد. هیلاری کلینتون در جریان رقابتهای انتخاباتی آمریکا، یکبار در نیویورک دچار حالت ضعف شدید شد و از حال رفت! همین مسئله به نماد ناتوانی و ضعف جسمی وی تبدیل شد. در این میان، برخی رسانه های آمریکایی نیز گزارشهایی را در خصوص وضعیت جسمانی وخیم هیلاری کلینتون منتشر کردند. حتی برخی منابع اعلام کردند که وی تا مدت اندکی بیشتر زنده نخواهد بود که بخواهد سکانداری کاخ سفید را بر عهده بگیرد!

در هر حال، انتشار گسترده فیلم مربوط به از حال رفتن (غش کردن) هیلاری کلینتون تاثیر بسزایی در کاهش محبوبیت وی در نزد افکار عمومی آمریکا و خصوصا جوانان آمریکایی داشت.

مسئله پنجم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گردش آرای برخی از طرفداران برنی سندرز به سود دونالد ترامپ بود. پس از اینکه هیلاری کلینتون در جریان رقابتهای درون حزبی توانست با کمک سران ارشد حزب دموکرات بر برنی سندرز رقیب سرسخت خود پیروز شود، بسیاری از طرفداران سندرز حاضر به پشتیبانی از هیلاری کلینتون نبودند. پس از افشای ایمیلهای مربوط به هیلاری کلینتون، که در بخشی از آن به زد و بند وی با سران حزب دموکرات برای شکست سندرز اشاره شده بود، خشم طرفداران سندرز از هیلاری کلینتون دوچندان بود. حتی اعلام حمایت سندرز از هیلاری کلینتون نیز نتوانست منجر به گردش تمام عیار آرای طرفداران وی به سود کلینتون شود. نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می دهد که بخش مهمی از آرای برنی سندرز به سود هیلاری کلینتون به گردش در نیامده است. مسجل است که در این خصوص بخشی از طرفداران سندرز اساسا رای نداده یا آرای خود را به سود ترامپ واریز کرده اند.

در نهایت اینکه دموکراتها شکست سنگینی را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پذیرفته اند. آنها از اکنون تا سال ۲۰۱۸ میلادی( زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان و سنا)، عملا قدرت مهار بازی جمهوریخواهان در راس معادلات سیاسی و قانونگذاری در ایالات متحده آمریکا را نخواهند داشت... .