با روی کار آمدن ترامپ اجرای برجام عملی نخواهد شد

محمدحسن قدیری‌ ابیانه کارشناس مسائل سیاسی  با اشاره به شعارهای انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: ترامپ در شعارهای انتخابی‌اش مطالبی را در مورد اتباع خارجی و به خصوص مسلمانان ایراد کرده بود که بر اساس آن نه تنها صبحت از راه ندادن آنها به آمریکا بود، بلکه صحبت از اخراج آنها از آمریکا هم عنوان شد و این سیاست‌ها مورد استقبال افکار عمومی قرار گرفت که می‌تواند فشارهایی را برای ایرانیان و مسلمانان مقیم آمریکا ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: ایجاد این فضا فرصتی است برای ایران تا بتواند زمینه لازم را برای حضور ایرانیان و مسلمانان مقیم آمریکا و به خصوص کسانی که دارای سرمایه در این کشور هستند را به ایران فراهم کند و آنها سرمایه خود را در ایران به کار بگیرند که برای تحقق این مسئله باید زمینه‌سازی و تبلیغات مناسبی صورت بگیرد که آنان انتقال سرمایه خود به ایران را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی موردتوجه قرار دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی با عنوان اینکه پیروزی ترامپ باعث می‌شود در خود آمریکا اختلافات و شکاف‌ها اوج بگیرد، گفت: آمریکایی‌ها با هم‌پیمانان خودشان در اروپا و... هم دچار مشکل خواهند شد. از همین رو قدرت ایجاد اجماع علیه ایران را کمتر از گذشته خواهند داشت.

قدیری‌ ابیانه ادامه داد: از سوی دیگر جمهوری‌خواهان،‌ ترامپ و کنگره آمریکا خواستار لغو برجام شده بودند، بنابراین این احتمال که ترامپ برجام را لغو کند وجود دارد، در حالی که ما در برجام امتیازات زیادی دادیم و امتیازات خیلی کمی گرفتیم که البته همان‌ها را هم اوباما اجرا نکرد.

وی تأکید کرد: قطعاً با سرکار آمدن ترامپ اجرایی شدن سهم آمریکا از برجام عملی نخواهد شد و اگر آنها برجام را لغو کنند بهترین خدمت را به ایران کرده‌اند؛ چراکه اگر ما لغو می‌کردیم به عنوان مقصر لغو برجام شناخته می‌شدیم و برای ما خسارت‌هایی را به‌همراه می‌داشتیم، درحالی که اجرای آن هم برای ما خسارت‌هایی داشته و دارد، اما اگر آمریکایی‌ها آن را لغو کنند ما دیگر تعهدی نداریم و آمریکا نمی‌تواند کشورهای دیگر را به این بهانه علیه ما بسیج کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما همچنان باید اقتدار خود را حفظ کنیم و از آمریکا بر سر اجرای برجام طلبکار باشیم، هرچند دولت اوباما و هم دولت ترامپ به آن عمل نکرده و عمل نمی‌کنند، البته آنها تلاش خواهند کرد که ما برجام را لغو کنیم تا افکار عمومی جهان ایران را مقصر بشناسد، بنابراین باید مراقب باشیم در دام آنها نیفتیم و منتظر باشیم با عدم اجرای برجام و یا لغو آن زمینه را برای کنار گذاشتن برجام که به زیان ما بوده، فراهم آورند.