وزیر امور خارجه آلمان راهی ترکیه می شود

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فرانک والتر اشتاین‌مایر،» وزیر امور خارجه آلمان، پنج‌شنبه، اعلام کرد قصد دارد سه‌شنبه آینده به ترکیه سفر کند. وی هدف از این سفر را حمایت از جامعه مدنی در این کشور توصیف کرد.این نخستین سفر یک مقام آلمانی به ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه است که به تنش های متعدد بین دو کشور منجر شد.

 

اشتاین‌مایر همچنین در نشست مجلس نمایندگان آلمان درباره اوضاع ترکیه، تدابیری را برای تقویت جامعه مدنی در این کشور ارائه کرد. وزیر امور خارجه آلمان در جمع نمایندگان گفت: «زمانی که جامعه مدنی با تهدید موجودیتی رو به رو می شود این دموکراسی است که تهدید می شود. این چیزی است که تجربه به ما نشان داده است.» وی افزود: «ما آلمانی ها می دانیم که فضاهای آزاد تضمین شده با حاکمیت قانون برای خبرنگاری، فرهنگ و علم با اهمیت است.» 

 

وزیر امور خارجه آلمان به ویژه به پذیرش خبرنگاران، دانشمندان و هنرمندانی اشاره کرد که به علت پاکسازی گسترده در ترکیه بعد از کودتای نافرجام در ماه ژوئیه امکان ادامه فعالیت برای آنها فراهم نیست. این وزیر سوسیال دموکرات همچنین از تقویت «ارتباط بین جوانان» آلمانی و ترکیه‌ای، ایجاد فضا برای جامعه مدنی در ترکیه و حمایت از طرح های روزنامه نگاری آنلاین سخن گفت.

 

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که فرانک والتر اشتاین‌مایر در پی دستگیری مقامات و نمایندگان حزب طرفدار کُردها در ترکیه، کاردار این کشور در آلمان را احضار کرد و به آنکارا درباره تلاش برای ساکت کردن مخالفان هشدار داد.

 

«آنگلا مرکل،» صدر اعظم آلمان، چهارشنبه گذشته تدابیر اتخاذ شده علیه رسانه‌های ترکیه را پس از دستگیری خبرنگاران روزنامه جمهوریت «هشدار دهنده» توصیف کرد. «رجب طیب اردوغان،» رئیس جمهور ترکیه، نیز یک روز بعد با متهم کردن آلمان به «پناه دادن تروریست ها» به مرکل پاسخ داد و اعلام کرد برلین از استرداد چند مظنون مرتبط با کودتای نافرجام خودداری می کند.

 

آلمان که مهم‌ترین جامعه ترکیه ای‌ها را در خود جای داده است از مدت ها قبل تلاش می کند آنکارا را برای ممانعت از موج ورود آوارگان به اروپا، متقاعد کند. اما رای مثبت نمایندگان آلمانی به قطعنامه ای در محکومیت «نسل کشی» ارامنه در سال 1915در ماه ژوئن و پخش طنزی علیه اردوغان در فصل بهار از تلویزیون دولتی آلمان، از جمله رویدادهایی بود که اختلافات بین دو کشور را تشدید کرد.