زبان‌بدن ترامپ چه می گوید/هیتلر دیگری در راه است؟!

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شد؛ یخ‌ها شکست و زندگی گرم داخل آب سرد فرو رفت. تظاهرات آمریکا را فرا گرفته. آنها ترامپ را نمی‌خواهند. سر تیترهای خبر جنجال پشت جنجال را مخابره می‌کنند. تظاهرات به لندن کشیده شده و نفرت از ترامپ به فراتر از مرزهای امریکا رسیده.

کسی چه می‌داند شاید رئیس کمیسیون اروپا قبلا مقاله‌ای در باب زبان بدن ترامپ را خوانده که حالا اینقدر بابت امنیت این قاره نگران شده که از لزوم تشکیل ارتش اروپایی می‌گوید! انگار هیتلری دیگر در راه است. جهان نگران است.

درست در روزهایی که کارزار فعالیت‌های انتخاباتی کاندید‌های دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده داغ بود ،‌نه فقط کارشناسان علم سیاست بلکه روانشناسان هم دست به قلم شدند تا به سیاق خودشان رییس جمهور آینده امریکا را تجزیه و تحلیل کنند.

یکی از این کارشناسی‌ها به طور ویژه به بررسی زبان بدن رونالد ترامپ پرداخته است. مردی که امروز دنیا به شدت از او هراس دارد. شاید خیلی‌ها زبان سرخ ترامپ را فهمیده باشند اما زبان بدنش را خیر.

آیا زبان بدن او هم مانند گفتار و کردارش ترسناک است؟ آیا ترامپ به تاثیرات زبان بدنش واقف بوده یا همه چیز ناخودآگاه اتفاق افتاده ؟ آیا ترامپ یک هیولاست؟ آیا او در آینده به عنوان رییس جمهور امریکا فرایند زبان بدنش را تغییر خواهد داد؟ درباره زبان بدن ترامپ بیشتر بدانید؛

1- وقتی ترامپ شانه‌هایش را بالا می‌اندازد

ترامپ به این حرکت که نوعی واکنش زبان بدنش محسوب می‌شود، مشهور است. وقتی ترامپ نمی‌تواند جواب سوالی را بدهد یا وقتی که می‌خواهد اذهان را از انتقاداتی که متوجه اوست منحرف کند شانه‌هایش را بالا می‌اندازد. نکته عجیب اینجاست که به نظر می‌رسد او با این حربه موفق می‌شود سوال کننده را متوقف کند یا اینکه بحث را به سمت دیگری سوق دهد.

2- وقتی چشم‌های ترامپ گرد می‌شود!

در طول مناظره‌هایی که بین ترامپ و کلینتون برگزار شد، بسیاری از دوربین‌ها بیشتر روی صورت ترامپ زوم کرده بودند حتی زمانیکه کاندیدای دیگر مشغول صحبت بود. وقتی ترامپ چیزی را می‌شنوید که دوست نداشت بشنود یا با آن مخالف بود، تصویری که دوربین‌ها از او شکار می‌کردند تمایز آشکاری را در حالت چشم‌هایش نشان می‌داد. چشم‌های ترامپ در این مواقع گرد می‌شود!

3- وقتی ترامپ خرخر می‌کند!

خرخر کردن، غرغر کردن یا دندان قروچه کردن حین عصبانیت واکنشی است که انسان‌ها، پستانداران و سگ‌سانان (سگ و گرگ) از خود بروز می‌دهند. این حرکت نشانه‌ای از خشم یا انزجار است. ترامپ مکررا در سخنرانی‌هایش این حرکت را انجام می‌دهد. وقتی او از کسی عصبانی می‌شود یا بابت حرفی که دیگری می‌زند منزجر می‌شود این واکنش در زبان بدن او عیان می‌گردد. در صورت بزرگ ترامپ چنین واکنشی کاملا آشکار به چشم می‌آید و در ذهن ثبت می‌شود.

4- وقتی ترامپ پوزخند می‌زند!

درست مانند خرخر کردن، پوزخند زدن‌های هم در واکنش به مواقعی است که از چیزی خوشش نیامده یا با آن مخالف است. با این حال در دوران نامزدی ریاست جمهوری، ترامپ از پوزخندهایش برای حقیر شمردن آنچه دیگران می‌گویند یا احمق جلوه دادن طرف مقابلش استفاده کرد.

5- وقتی ترامپ ابراز احساسات مثبت می‌کند

ترامپ از چهره‌ رسایی برخوردار است و تمام حالات و احساساتش را نمایان می‌کند. در واقع این ویژگی یکی از المان‌های شخصیت بخصوص او محسوب می‌شود. لبخند او (وقتی که پوزخند نباشد) و لحن صدای خوش بینانه‌اش می‌تواند بیانگر ابراز احساسات مثبت او باشد. از این اتفاق با عنوان "روند انتقال عاطفی" یاد می‌شود که باعث خواهد شد افرادی مانند ترامپ با خصوصیات اخلاقی منحصر به خودشان بتوانند احساسات مثبتی را به مخاطبان خود نشان دهند و بر روی آنها تاثیر بگذارند.

6- وقتی ترامپ ابراز احساسات منفی می‌کند

به همان ترتیبی که ترامپ می‌تواند احساسات مثبت خود را نشان بدهد، در بروز احساسات منفی بخصوص عصبانیت هم توانایی بسیار بالایی دارد. باز هم از طریق همان فرایند انتقال عواطف، مخاطبان ترامپ می‌توانند خشم او را دریافت کنند و حتی خودشان هم با این دریافت احساسات ، خشمگین و عصبانی شوند.

7- وقتی ترامپ حرکات موازی خود را به نمایش می‌گذارد

این حرکت را به دفعات از ترامپ بر روی صحنه دیده‌اید؛ او دو دستش را به طور موازی و همزمان به سمت بالا حرکت می‌دهد. درست برخلاف مواقعی که فردی از یک دست در گفتگوهایش استفاده می‌کند، استفاده از دو دست که به طور متحد و موازی حرکت می‌کنند، نشان دهنده اعتماد به نفس و قدرت اوست. در نتیجه مخاطبان او بیشتر به این نتیجه خواهند رسید که ترامپ خوب می‌داند دارد چه می‌گوید.

8- وقتی ترامپ حرکات اشاره‌ را رو می‌کند!

این ژست که به ژست باتوم معروف است جهت بالا بردن تاثیرگذاری سخنرانی استفاده می‌شود. پیش از این زمانی که بیل کلینتون رییس جمهور امریکا بود،‌ با مشت‌هایش از ژست باتوم در سخنرانی استفاده می‌کرد. او دست‌هایش را مشت می‌کرد و انگشت شصت خود را به حالت اشاره نگه می‌داشت تا در حین سخنرانی‌هایش روی قسمت‌های خاصی از صحبت‌هایش تاکید کرده باشد. ترامپ اما در گفتگو‌هایش از انواع ژست باتوم استفاده می‌کند. اما او از انگشت اشاره‌اش و نشانه گرفتن آن به سمت دیگران و چه بسا برای متهم کردن آنان بیشترین استفاده را می‌کند. هر چند این ژست بخصوص تاثیر گذاری کمتری دارد و چهره‌ای که از ترامپ ارائه می‌دهد بیشتر برای او یک شکست است چون با این حرکت ترامپ یک سلطه گر جلوه می‌کند. چیزی که باعث شده این‌روزها او را با هیتلر مقایسه کنند.

9- وقتی ترامپ با سرش اشاره می‌کند

یکی از ویژگی‌های بارز زبان بدن ترامپ سر تکان دادن‌ها و اشاره‌های او با سرش است. شاید این سر تکان دادن‌ها بتواند برای ترامپ فوایدی هم داشته باشد اما با توجه به ماهیت طبیعی این حرکت ممکن است کاملا بی‌فایده باشد و به عکس العملی خنثی تبدیل شود.

10- ترامپ و موهایش!

مدل موهای ترامپ یک مدل خاص، در مواقعی عجیب و غریب و البته منحصر به خودش است. اگرچه به طور قطع این موها هیچ جذابیتی برای تبدیل شدن او به یک رییس جمهور نداشته اما در نوع خود جلب توجه می‌کند که خب، در این زمینه برداشت‌ها می‌تواند آزاد و متفاوت باشد!