عربستان نگران حمایت ترامپ از قانون «جاستا»

مقام‌های کشورهای عربی در حالی به انتخاب «دونالد ترامپ» به ریاست‌جمهوری آمریکا تبریک گفتند، که تا پیش از این، نسبت به پیروزی وی ابراز نگرانی می‌کردند.

روزنامه «فایننشال تایمز» در مقاله‌ای نوشت: عربستان سعودی از حمایت احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر، در شرایطی که آنها به قانون موسوم به «جاستا» (عدالت در برابر حامیان تروریسم) علیه این کشور پادشاهی متوسل شوند، می‌ترسد.

فایننشال تایمز در گزارش روز جمعه به تغییر موضع «ولید بن طلال» شاهزاده میلیادر سعودی اشاره کرده و نوشته است: شاهزاده بن‌طلال در حالی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تبریک گفته است که وی با ترامپ هنگام تبلیغات انتخاباتی‌اش درگیری توییتری داشت. این شاهزاده ا قبلا در واکنش به اظهارات ترامپ در صفحه توییتر خود نوشته بود: «تو مایه ننگ حزب جمهوری‌خواه بلکه مایه ننگ کل آمریکا هستی. از مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری کنار برو زیرا هرگز به کاخ سفید راه پیدا نمی‌کنی.»

این روزنامه خاطرنشان کرد که تغییر موضع بن‌طلال به این دلیل است که او و دیگر سران کشورهای عربی می‌دانند که باید با رئیس‌جمهوری جدید آمریکا موافقت کنند.

فایننشال تایمز افزود، مسئولان سعودی نگران هستند که ترامپ، که تأکید دارد ایالات متحده باید تعهدات امنیتی خود در برابر دیگر کشورهای جهان را کاهش دهد، می‌تواند از شراکت و همکاری واشنگتن با دیگر کشورهای خاورمیانه، آن هم در زمانی که منطقه دچار بی‌ثباتی و درگیری‌ها شده است، عقب‌نشینی کند.

پیش از این نیز، شاهزاده «ترکی فیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات سعودی در اظهارنظری، ابراز امیدواری کرده است ترامپ راه رؤسای جمهور گذشته آمریکا در دوستی با اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را ادامه دهد.

شاهزاده فیصل که برادر وزیر سابق خارجه سعودی است و سال‌ها کلیددار روابط حاکمیت صهیونیستی آمریکا با ریاض بود، در ادامه برای اشاره به مجبور بودن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای تعامل با عربستان، همچون مورد سازمان ملل، به دلارهای نفتی این کشور تکیه کرد و با تهدید ضمنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، گفت: «دارایی‌های عربستان در ایالات متحده، از کل دارایی‌های دولت این کشور بیشتر است.» گفتنی است پول‌های عربستان که او به آن اشاره کرده حدود 7 تریلیون دلار سهام و قرضه فریز شده در آمریکاست که آمریکایی‌ها با مطرح کردن قانون جاستا و دریافت غرامت از مقام‌های سعودی برای 2 تریلیون دلار آن نقشه کشیده‌اند.