عربستان مشتری کشتی های جنگی اسپانیا شد

 این نخستین سفر اقتصادی پادشاه اسپانیا به عربستان سعودی است، و قرار است در این دیدار فیلیپ ششم درخصوص فروش پنج کشتی جنگی اسپانیایی با مقام های سعودی گفت وگو کند.

خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که سفر رسمی پادشاه اسپانیا به عربستان سعودی که به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه این کشور انجام می شود از امروز (شنبه) آغاز و تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

پادشاه اسپانیا پس از درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه وقت سعودی در سال 2015، نیز به این کشور سفر کرده بود.

روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" خاطرنشان کرد: این 5 کشتی جنگی از نوع اوانتی 2200 توسط شرکت اسپانیایی ناونسیا ساخته و به قیمت بیش از دو میلیارد دلار به طرف سعودی فروخته می شود.

به نوشته روزنامه پاییس، این یکی از بزرگترین قراردادهایی است که این شرکت اسپانیایی در عربستان امضا خواهد کرد. این قرارداد می تواند برای دو هزار نفر به مدت 5 سال در اسپانیا شغل ایجاد کند.

ناخرسندی سازمان عفوبین الملل از تصمیم اسپانیا

در همین حال، سازمان عفو بین الملل با انتشار پیامی در "تویتر" از تصمیم اسپانیا درخصوص فروش پنج کشتی جنگی به عربستان ابراز ناخرسندی کرد.

به گفته سازمان عفو بین الملل، این کشتی ها ممکن است در جنگ کنونی علیه یمن برای ارتکاب نقض خطرناک قوانین بین المللی و انسانی بکار گرفته شود.

"استیبن بلتران" مدیر سازمان عفو بین الملل در اسپانیا در این باره گفت: سعودی ها بیمارستان ها، مدارس، مراکز درمانی و دیگر مراکز و تاسیسات مورد استفاده مردم در یمن را بمباران می کنند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد که دیگر سازمان های غیردولتی از جمله صلح سبز و آکسفام در ماه ژانویه گذشته با ارسال نامه ای سرگشاده به دولت ماریانو راخوی، به فروش این رزمناوها به عربستان سعودی اعتراض کرده بودند.

حکومت سعودی و ائتلاف عربی مورد حمایت آمریکا و غرب در سایه سکوت سازمان ملل از فروردین سال 94 برای بازگشت 'عبد ربه منصور هادی' رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، مردم این کشور را زیر شدیدترین بمباران ها قرار داده اند که افزون بر ویرانی زیر ساخت های این کشور، حدود 10 هزار قربانی برجای گذاشته است.

نیروی دریایی عربستان سعودی نیز در جنگ یمن مشارکت دارد و ضمن محاصره دریایی این کشور، بارها مناطقی در یمن را هدف قرار داده است.

نیروی دریایی عربستان سعودی شامل دو ناوگان شرقی (خلیج فارس) و غربی (دریای سرخ) است.