شروط ایتالیا برای حمایت از ترامپ

  «پائولو جنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا، روز یکشنبه در سخنانی، که از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، حمایت ایتالیا از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را مشروط اعلام کرد.

جنتیلونی گفت: «در صورتی‌که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا رویکردی مغایر با رویکرد جمهوری‌خواهان، که اقداماتی سختگیرانه علیه پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) اتخاذ می‌کنند، پیش بگیرد، در این صورت کشورش از او حمایت خواهد کرد.»

نخست‌وزیر ایتالیا تصریح کرد: «اگر ترامپ بتواند روابط با روسیه را بهبود بخشد، این امر دارای منافع زیادی برای ایتالیا خواهد بود.»

این وزیر ایتالیا «منافعی»، که ممکن است در صورت بهبود روابط مسکو و واشنگتن، عاید رُم کند، مشخص نکرده است ولی ایتالیا امیدوار است روابط تجاری و سرمایه‌گداری با طرف روسی را ازسر بگیرد. این دو کشور از تحریم‌های اتحادیه اروپا متضرر شده‌اند.

در پی اقدام روسیه به ملحق کردن شبه‌جزیره «کریمه» در اوکراین به خاک خود در سال 2014، اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو اعمال کرده است.

ترامپ به «بهبود روابط » با روسیه تمایل بیشتری نشان داده و پیشتر نیز در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش، از پوتین تمجید کرده است. این در حالی است که حزب جمهوری‌خواه، که اکثریت کنگره را در دست گرفته‌اند، خواستار اتخاذ مواضعی سخت‌گیرانه علیه روسیه هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز چهارشنبه گذشته بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، گفت: «ما خواهان بهبود روابط با ایالات متحده در حوزه‌های مختلف هستیم.... محقق کردن این امر، آسان نیست.»