نشانه‌های کودتای عربستان علیه امارات

 نشانه های کودتای عربستان علیه امارات متحده عربی در جنوب یمن در حال روز به روز واضح تر می شود که این دو متحد که برای جنگ علیه یمن ائتلاف کردند، در جنوب این کشور به جان هم افتاده و درگیر جنگ قدرت شده اند و البته قدرت عربستان در این کشمکش ها بیشتر بوده است.

جنوب یمن، صحنه کشمکش عربستان و امارات

جنوب یمن به صحنه کشمکش  عربستان و امارات تبدیل شده است تا جایی که هر یک از دو طرف به دنبال تک روی و نفوذ در این منطقه هستند و حتی اختلاف و کشمکش آنان به تلاش هایی برای بیرون راندن کامل طرف مقابل شدت پیدا کرده است به گونه ای که در این راه  از هر وسیله ای حتی وسایل ممنوعه که زندگی مردم و امنیت آنان را به خطر می اندازد نیز استفاده می کنند.

آزمون دشوار امارات در جنوب یمن

اکنون نقش امارات در جنوب یمن در بوته آزمایش دشواری قرار گرفته است و ابوظبی تلاش دارد حضور خود را در این نقطه حفظ کند از همین رو به نظر می رسد شتاب در موافقت با طرح اسماعلی ولد الشیخ فرستاده بین المللی به یمن برای توقف جنگ بدون حمایت از نظر متحد بزرگ خود یعنی عربستان در هیمن راستا صورت گرفت آن هم در حالی که امارات اهداف عربستان را نادیده گرفت.

این رویکرد امارات حاصل تلاش ریاض برای به حاشیه راندن ابوظبی و محدود کردن نفوذ آن در مسائل کلی بدون مشارکت یافتن در مسائل اصلی استان های جنوبی یمن است.

حمایت عربستان از دشمن تاریخی امارات

این در حالی است که عربستان همچنان از حزب اخوانی «الاصلاح» که دشمن تاریخی امارت است، حمایت مالی و تسهیلات میدانی را برایش فراهم می کند تا بتواند نفوذ خود را در جنوب یمن توسعه بخشد به اضافه اینکه درخاک خود برای رهبران این گروه پناهگاه امنی فراهم کرده است تا از این طریق بتوانند در یمن به ویژه جنوب این کشور فعالیت داشته باشند.

عربستان همچنین پس از فشارهایی که برای برکناری خالد بحاح به عنوان شخصیت  مورد حمایت امارات اعمال کرد، توانست علی محسن الاحمر را به عنوان معاون رئیس جمهور به قدرت برساند.

علاوه بر این ائتلاف بین عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و حزب الاصلاح برای این حزب امکان فعالیت گسترده ای را فراهم کرد.

واکنش عربستان به وضعیت دشوار در یمن

در این میان عربستان از حضور حزب الاصلاح در جریان جنگ علیه یمن به نفع خود بهره برداری کرد حال آنکه تا پیش از آن این حزب را یک گروه تروریستی می دانست اما پس از آنکه در یمن در تنگنا قرار گرفت و گزینه های محدودی برایش باقی ماند ناچار شد با یک گروه داخلی یمن یا همان حزب اصلاح تعامل داشته باشد.

به هر حال اخیرا جنوب یمن به صحنه تنش سیاسی بین امارات و عربستان تبدیل شده است به این معنی که این تنش بین عیدورس الزبیدی استاندار عدن و شخص مورد  حمایت امارات از یک سو و ائتلاف منصور هادی و حزب الاصلاح تحت حمایت عربستان از سوی دیگر در جریان است.

این ائتلاف یک هدف اصلی را دنبال می کند که همان بیرون راندن طرف مقابل است و طرف مقابل یا همان امارات نیز در تلاش برای بیرون راندن ائتلاف مزبور است و البته کفه قدرت در این زورآزمایی به نفع عربستان است.

از جمله شواهد ضعف امارات در این کشمکش عبارتند از:

نخست: تلاش برای مجبور کردن استاندار عدن به برکناری ابوعلی الحضرمی مشاور ویژه خود و نزدیک به امارات، با موفقیت انجام شد، زیرا الحضرمی با حملات تبلیغاتی شدید ائتلاف هادی و الاصلاح روبه رو شد تا جایی که حتی پس از برکناری همچنان تحت فشار بود در نتیجه جنوب یمن را به مقصد امارات ترک کرد.

به این ترتیب نفود امارات در جنوب یمن تضعیف شد.

دوم: در تنگنا قرار دادن مسئولان مورد حمایت امارات در جنوب یمن.

سوم:مانع تراشی در کارهای اداری در عدن و استان های نزدیک به آن و متوقف کردن زندگی روزمره مردم به اضافه برکناری کارمندان حامی علی عیدروس الزبیدی و روی کار آوردن افراد نزدیک به هادی و حزب الاصلاح به جای آنان.

چهارم:گرد هم آوردن گروههای مخالف امارات در جنوب یمن.

در این شرایط نفوذ امارات در جنوب یمن فقط به چند استاندار و برخی کارمندان و افسران محدود شده است که عربستان در تلاش است آنان را نیز به حاشیه براند.