حمایت رئیس جمهور فیلیپین از ترامپ

 دوترته اظهار کرد به قضاوت ترامپ درخصوص بیرون راندن کارگران بدون مجوز اعتماد دارد. دوترته از زمانی که رئیس جمهور فیلیپین شده است، از سیاست‌های آمریکا  بشدت انتقاد کرده است؛ اما با پیروزی ترامپ در انتخابات، وی لحن سخنان خود نسبت به این کشور را به وضوح تغییر داده است.

 

دوترته در مصاحبه ای با خبرنگاران در اواخر روز سه شنبه درخصوص پیروزی ترامپ گفت: «این یک پیروزی به حق بود.» وی در ادامه موضع ترامپ درخصوص مهاجران غیرقانونی را تصدیق کرد. تعداد زیادی از مهاجران فیلیپینی در آمریکا به طور غیرقانونی مشغول به کار هستند؛ به طوری که میزان درآمد این کارگران، برابر با 3 درصد درآمد ناخالص داخلی این کشور است.

 

دوترته در ادامه گفت: «من به قضاوت منصفانه وی درخصوص مهاجران غیرقانونی اعتماد دارم. یک امر غیرقانونی، همیشه غیرقانونی است.»

 

اظهارات دوترته در خصوص ترامپ درحالی مطرح شده است که وی پیش از این با سخنانی توهین‌آمیز باراک اوباما را خطاب قرار داده بود. دوترته با عباراتی همچون «برو به جهنم!» اوباما را خطاب قرار می داد. 

 

دوترته پس از کسب منصب ریاست جمهوری، به سرکوب شدید قاچاقچیان و سوداگران موادمخدر در فیلیپین اقدام کرد که این امر با مخالفت و اعتراض آمریکا، سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی رو به رو شد.