کاروان‌های یونیسف به موصل رسید

 حمیده رمضانی، معاون نماینده یونیسف در عراق اعلام کرد: کاروانی شامل ۱۴ کامیون  برای اولین بار بعد از دو سال وارد محله کوکجلی (گوگجلی) در شرق موصل شده و اقلام آن طی چند ساعت در میان ساکنان توزیع شد.

ایاد رافد، مسئول هلال احمر عراق نیز اعلام کرد که ورود تیم سازمان یونیسف به محله‌های آزاد شده موصل گام مهمی است اما کافی نیست. هزاران خانواده در داخل مناطق آزاد شده نیاز فوری به امدادرسانی دارند.

براساس آمارهای سازمان ملل تا روز دوشنبه تعداد آوارگان در موصل به ۵۴ هزار تن رسید. سازمان ملل پیش‌بینی کرده که طی عملیات موصل یک میلیون عراقی آواره شوند.

این در حالی است که وزارت مهاجرت عراق زنگ خطر ورشکستگی این وزاتخانه را به صدا درآورد.

جاسم محمد الجاف، وزیر مهاجرت عراق به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: در حالی که روند کوچ در بخش شرقی موصل افزایش یافته و همچنان درگیری‌ها ادامه دارد تنها ۳۳ میلیون دینار (۳۰ هزار دلار) ذخیره داریم.

وی در کنفرانس خبری مشترک با لیز گرندی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در عراق گفت: تعداد مهاجران روزانه در عراق به ۱۸۵۳ مورد می‌رسد و تعداد آوارگان تاکنون از موصل و حویجه به ۵۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: وزارت مهاجرت قبلا برآورد کرده بود تعداد ۷۵۰ هزار تن خواهد بود اما براساس عملیات کنونی تصور می‌کنیم تعداد مهاجران به ۵۰۰ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: با این حال وزارت مهاجرت تنها ۳۳ میلیون دینار ذخیره دارد و منتظر بودجه وزارت دارایی است. همچنین به ما وعده‌هایی درباره افزایش تعداد چادرها و کمک‌های بهداشتی داده‌اند.

وزیر مهاجرت عراق افزود: این مبلغ که ما در اختیار داریم زنگ خطر را برای دولت به صدا در آورده و ما با حالتی شبیه اعلام ورشکستگی روبه‌رو هستیم و در روزهای آینده اوضاع غیرنظامیان دشوارتر می‌شود و به ویژه که با کشیده شدن درگیری‌ها به بخش غربی موصل تعداد آواره‌ها افزایش می‌یابد.