نامه خوشرو به دبیر کل سازمان ملل

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک روز چهارشنبه در پاسخ به اقدام اخیر امارات متحده و ده کشور دیگر عربی در ارسال نامه به سازمان ملل متحد و طرح اتهامات بی پایه علیه ایران، ضمن ارسال نامه ای به دبیرکل این سازمان و پاسخ به اتهامات طرح شده، از وی خواست تا این نامه را بعنوان سند رسمی منتشر کند.

سفیر کشورمان در نامه خود با اشاره به ادعای نمایندگان ۱۱ کشور عربی مبنی برتوسعه طلبی و دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی آورده است: طنز تلخ ماجرا این است که امضا کنندگان این نامه ، با حمایت بی دریغ نظامی و مالی خود از تجاوزگری صدام حسین، جنگی هشت ساله را بر ایران تحمیل کردند. بعلاوه همین کشورها که ایران را به مداخله در امور داخلی کشورها متهم می سازند در نهایت دورویی، خود در حال بمباران کردن مردم بیگناه یمن هستند.

در این نامه آمده است: اتهامات بی پایه و اساس این کشورها به ایران  در مورد حمایت ایران از تروریسم نیز تقلیدی کودکانه از اتهامات مشابهی است که دیگر قدرتها بخاطر حمایت ایران از آرمان و مردم فلسطین مطرح می کنند. مضحک است که رژیم هایی که خود پرورش دهنده و صادر کننده افراط گرایی و تفکر تکفیری به عراق؛ سوریه و دیگر کشورها هستند؛ اینک ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند.  

خوشرو در این نامه می افزاید: اتهامات امضاکنندگان این نامه در مورد دخالت ایران در امور داخلی یمن نیز واهی و بی پایه است، چرا که خود این کشورها براستی می دانند که با تحمیل یک محاصره کامل بر یمن؛ شبیه محاصره غزه؛ این کشور را در آستانه نابودی قرار داده اند و همزمان ایران را متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از یمن می سازند. آیا براستی طرح این اتهامات از سوی این کشورها مسخره نیست؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه اتهام مداخله در امور داخلی بحرین نیز هیچ پایه و اساسی ندارد، عنوان می کند: کافی به نتیجه گیری گزارش کمیسیون مستقل بحرینی، معروف به گزارش باسیونی مراجعه کنید که در آن هرگونه مداخله ایران در حوادث بحرین صریحا رد شده است. همین گزارش خود شاهد معتبری  بر  عدم مداخله جویی ایران است.

در این نامه همچنین آمده است: حمایت مستشاری ایران از نیروهای نظامی در سوریه نیز بر اساس درخواست دولت مشروع این کشور و درچارچوب حقوق بین الملل و حق دفاع مشروع و بند ۵۱ منشور ملل متحد صورت می گیرد. اگر حمایت ایران و دیگر کشورها از دولت سوریه وجود نداشت؛ گروههای جنایتکار و تکفیری که توسط دولتهای امضا کننده همین نامه حمایت می شوند، تاکنون بر سوریه غالب شده بودند وپرچم سیاه خود را بر سراسر سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه برافراشته بودند.

در نامه سفیر کشورمان همچنین آمده است: به راستی شگفت آور است که کشورهای عربی ایران را متهم به سیاسی کردن حادثه منا کرده اند. جمهوری اسلامی ایران در حالی متهم به سیاسی کردن این موضوع شده است که پس از وقوع آن و در طول بیش از یک سال که از این حادثه می گذرد همچنان در انتظار اعلام نتیجه تحقیقات در مورد مرگ حدود پانصد تن از اتباع خود از سوی دولت سعودی بوده است و درخواستهای مکرر برای تشکیل کمیسیون تحقیق متشکل از نمایندگان کشورهای قربانیان این حادثه با بی اعتنایی مقامات سعودی روبرو شده است. آیا براستی درخواست انجام حداقل اقدام معمول بین المللی یعنی انجام تحقیقات مستقل، شناسایی و معرفی عوامل و مقصرین آن به معنی سیاسی کردن این موضوع است؟

این نامه می افزاید: در پاسخ به ادعاهای امارات متحده عربی در مورد سه جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که در این نیز نامه تکرار شده است؛ بار دیگر بر موضع اصولی ایران تاکید می کنیم که جمهوری اسلامی ایران چنین ادعایی را به رسمیت نمی شناسد و این سه جزیره را بخش هایی جدایی ناپذیر سرزمین ایران می داند. همچنین با اشاره به استفاده از نام ساختگی برای خلیج فارس که در این نامه آمده است؛ بار دیگر به امضا کنندگان این نامه یادآوری می کنم که نام خلیج فارس در اشاره به پیکره آبی بین ایران و شبه جزیره عربی ریشه عمیق در تاریخ دارد و از حدود پانصد سال پیش از اغاز تمدن مسیحی مورد استفاده بوده است. این نام بارها توسط مراجع ذیربط بین المللی و از جمله سازمان ملل متحد مورد تایید قرار گرفته است. نام این پیکر آبی خلیج فارس است و بر اساس سلیقه رهبران سیاسی دگرگون نمی‌شود.

 

در پایان این نامه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کرده است که راهبرد امنیتی ایران در خلیج فارس بر مبنای تنش زدایی و توسعه روابط دوستانه با همسایگان استوار است، بصورتی که صلح، امنیت و ثبات برای همه کشورهای این منطقه تامین شود.