نتانیاهو و یعالون مسئول شکست در جنگ ۵۱ روزه غزه

در پیش نویس گزارش بازرس دولت رژیم صهیونیستی در مورد تونل‌های غزه آمده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اطلاعات مهمی در این باره از کمیته امنیتی دولت رژیم صهیونیستی مخفی کرده است.

در گزارش یدیعوت آمده است که بازرس دولت رژیم صهیونیستی در پیش نویس گزارش خود آورده که نفتالی بنت وزیر صهیونیستی راست گفته که بحث و بررسی‌های مفصلی در مورد تهدید تونل‌ها در جریان جنگ اخیر در غزه به عمل نیاورده است و در گزارش نهایی که قاضی یوسف شبیرا نیز روز گذشته آن را منتشر کرد همین مساله ذکر شده است.

در این گزارش شیوه تعامل نتانیاهو و یعالون، وزیر جنگ سابق این رژیم با مساله تونل‌های غزه به شدت مورد انتقاد قرار داده شده و آمده است که به رغم اینکه نتانیاهو و یعالون از سال‌ها پیش اطلاعاتی در مورد تونل‌های غزه به دست آورده بودند، دیگر وزرای کابینه دولتی را در جریان این موضوع حساس قرار ندادند.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو خطر تونل‌ها را نادیده گرفته و هیچ طرح و راهکاری برای مقابله با آن در پیش نگرفته بود.

قاضی شبیرا ارتش رژیم صهیونیستی را به خاطر مخفی نگه داشتن اهمیت تخریب دریچه‌های تونل‌های غزه از کمیته امنیتی کابینه دولت به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بازرس رژیم صهیونیستی روز گذشته پیس نویس نهایی گزارش خود پیرامون شکست دولت و ارتش در حل معضل تونل‌های مقاومت در غزه در جنگ ۵۱ روزه را تحویل داد.

همچنین روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که این گزارش ۵۵۰ صفحه‌ای که در چهار بخش تهیه شده و کاملا محرمانه است به بنیامین نتانیاهو، فرماندهان ارتش و مسئولانی که نام آن‌ها در گزارش ذکر شده تحویل داده می‌شود.

بازرس رژیم صهیونیستی به اشخاص نامبرده دو هفته فرصت داده تا نظرات و اعتراضات خود را نسبت به این گزارش ارائه دهند و پیش بینی می‌شود که این گزارش نهایتا ماه دسامبر آینده منتشر شود و هنوز مشخص نیست که در شرایط کنونی جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر شود یا نه.

نتانیاهو به شدت نگران انتشار این گزارش است، زیرا در شرایطی منتشر می‌شود که لیکود و ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی با اختلافات و مشکلات داخلی زیادی مواجه بودند.