تظاهرات اعتراض آمیز در اقلیم کردستان عراق

کارکنان بخش دولتی در اقلیم کردستان عراق با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند زیرا ماههاست که حقوقی دریافت نکرده اند و مقامات دولت محلی بخشی از آن را به عنوان ذخیره مالی نزد خود نگه داشته اند. در تظاهرات امروز بیش از پنج هزار معلم و فعال مدنی در برابر اداره آموزش و پرورش سلیمانیه تجمع کردند و سپس به سمت دفتر سیاسی اتحاد ملی کردستان عراق رفتند که به درگیری منجر شد و نیروهای امنیتی شماری از آنان را بازداشت کردند. 

 
مقامات اقلیم کردستان عراق از زمانی که داعش بخشهای گسترده ای از شمال عراق را به تصرف خود درآورد، از تحویل نفت استخراج شده از چاههای کرکوک و دیگر مناطق اقلیم کردستان عراق، به دولت مرکزی خودداری کرده اند. 
 
معترضان پارچه هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:«دولت کردستان و رئیس آن سرنگون باد» و «جایگاه رئیس اقلیم کردستان، عامل عذاب شهروندان شده است». آنها به مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان اعتراض داشتند زیرا با وجود پایان یافتن دوره زمامداری اش طبق قانون اساسی، از کناره گیری از قدرت خودداری نمی کند.
 
بسیاری از مدارس در شهرها و شهرکهای استان سلیمانیه عراق از آغاز سال تحصیلی جدید، فعالیت دائم نداشته اند. پلیس شماری از معترضان را ضرب و شتم و عده ای را بازداشت کرد. 
 
ریبوار محمد یکی از اعضای شورای معترضان گفت معلمان فردا یکشنبه نیز در برابر ساختمان جدید دانشگاه سلیمانیه تظاهرات خواهند کرد. وی افزود اعتراضات ادامه خواهد داشت تا دولت اقلیم کردستان به همه مطالبات مبنی بر پرداخت حقوق پاسخ دهد.
 
 اقلیم کردستان عراق به سبب کاهش قیمت نفت، با بحران مالی و اقتصادی بسیاری مواجه است و این در حالی است که نود درصد درآمد آن وابسته به نفت است و با این حال با دولت مرکزی در بغداد نیز بر سر قوانین مربوط به نفت، اختلافات فراوان دارد.