ترس صهیونیست ها از مهارت‌های رزمندگان حزب‌الله

 اسرائیل افزایش مهارت های رزمی و عملیاتی نیروهای حزب الله در جریان جنگ در سوریه را به عنوان یک تهدید جدی در نظر دارد و معتقد است حزب الله به میزان زیادی از حضور روسیه در سوریه برای افزایش این مهارت ها بهره برداری کرد.

بی تردید اسرائیل با توجه زیادی رژه زره پوش های حزب الله را در منطقه القصیر زیر نظر گرفت اما احتمال قوی این است که این بار از تحولی جدید در توانمندی های حزب الله نگران است.

با بررسی تحولات توانمندی های رزمی و عملیاتی حزب الله در جریان جنگ های 10 سال گذشته از تابستان 2006 تا کنون می توان دو مرحله مهم را در این خصوص در نظر گرفت که شامل حزب الله پیش از مشارکت در جنگ سوریه و پس از آن است.

می توان گفت که دوره پیش از حضور حزب الله در جنگ سوریه مرحله تراکم کمی تجهیزات نظامی بود و در جریان آن حزب الله تعداد موشک ها و مهمات خود را افزایش و تعداد بیشتری نیرو را آموزش داد.

در آن زمان محور گزارش های مراکز تحقیقاتی اسرائیل بر ارائه آمار تقریبی از تعداد موشک های حزب الله و نیز تعداد نیروهای ذخیره آن بود اما مراکز تحقیقاتی اسرائیل مرحله بعدی یا همان پس از مشارکت حزب الله در جنگ سوریه را نوعی تحول منحصر به فردو بی سابقه می دانند.

اکنون مراکز تحقیقاتی اسرائیل تلاش دارند به این سوال پاسخ دهند که ماهیت مهارت های حزب الله چگونه است و بر رویارویی آینده چگونه تاثیر خواهد گذاشت؟

تحول توانمندی‌های فرماندهی و مدیریت و ارتباطات

هرچند حزب الله در گذشته عملیات متعدد و بسیار پیچیده ای را انجام داد که نمونه آن اسارت دو سرباز اسرائیلی در سال 2006 بود اما نقطه مشترک تمام این عملیات این است که عملیاتی ضربتی بااستفاده از تعداد اندکی نیروبود که آموزش های طولانی مدت را زیر نظر مستقیم بلندپایه ترین فرماندهان نظامی حزب  گذارنده بودند.

در جنگ تابستان 2006 رزمندگان حزب الله یک نوع اصلی عملیات را که برای آن آموزش دیده بودند، به اجرا در آوردند که عبارت بود از ادامه مبارزه دفاعی و باقی ماندن در مواضعی که در آن تمام وسایل لازم برای مقاومت به مدت چند هفته و یا چند ماه را تامین کرده بودند.

این نوع عملیات به نظارت مستقیم و لحظه ای فرماندهان بلندپایه نیاز ندارد و این همان ویژگی تاکتیک های جنگ چریکی است به ویژه اگر دشمن از نظر فنی و تکنیکی پیشرفته بوده و قادر باشد تماس ها را زیر نظر بگیرد و یا در آن خلل ایجاد کند.

کسب مهارت‌های میدانی در جنگ سوریه

اما  تعداد رزمندگان حزب الله در می 2015 حدود 20 هزار نفر برآورد شد و نکته قابل توجه اینکه  آن دسته از رزمندگان حزب الله که در نبردهای سوریه شرکت داشتند، در مقایسه با سایر نیروهای این حزب مهارت های زیادی به دست آوردند.

مهارت تغییر فرکانس بی سیم‌های پیشرفته

به عبارت دیگر بر اساس اطلاعات موجود و گزارش مراکز تحقیقاتی و نیز گزارش های میدانی، رزمندگان حزب الله برای استفاده از بی سیم های قابل حمل پیشرفته که امکان تغییر فرکانس آن برای چند بار در یک ثانیه وجود داشت، آموزش دیددند. این بی سیم ها از قابلیت کدگذاری شدن نیز برخوردار بودند.

همچنین رزمندگان حزب الله در نبردهای سوریه در استفاده از تجهیزات لیزری و رصد پیشرفته مهارت پیدا کردند.

نکته قابل توجه اینکه بر خلاف مبارزات دفاعی که پیشتر به آن اشاره شد، مبارزات هجومی به ویژه در صورت استقرار در میدان گسترده نبرد نیازمند مجهز کردن شبانه روزی نیروها به مهمات، سوخت، غذا و دارو است که این کمک ها از طریق مسیری طولانی صورت می گیرد که همواره امن نیستند.

به این ترتیب بر خلاف گذشته این نوع  توانمندی های مختلف را نمی توان از یک بررسی های تئوریک و یا آموزش گروههای کوچک به دست آورد، بلکه  کسب این مهارت ها از طریق تجربه عملی با تمام سختی ها و تهدیدهای جانی امکان پذیر است.

استفاده حزب الله از حضور روسیه در سوریه

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه ، کارشناسان نظامی اسرائیل هشدار می دادند که چه بسا حزب الله از فواید این حضور به ویژه برای به دست آوردن مهارت های جنگی  بهره برداری کند.

در همین ارتباط جدیدترین تحقیقات اسرایئل که پرفسور «دیمتری ادامسکی» از مرکز هرتسلیا تهیه کرده و در اختیار واحد مطالعاتی وابسته به شورای امنیت ملی اسرائیل قرار داده است، به زمینه های مورد استفاده حزب الله از حضور روسیه در خاک سوریه اشاره دارد.

در این تحقیق آمده است با وجود اینکه حزب الله و روسیه به طور رسمی از هماهنگی برای عملیات مشترک خبر ندادند، اما حزب الله در بسیاری از مواضع عملیات نیروهای روس حضور داشت و توانست مهارت های مهمی چه در سطح رویارویی مستقیم و یا نظارت بر میدان از نزدیک به دست آورد.

بر اساس این تحقیق که به زودی منتشر خواهد شد، یکی از مهم ترین مهارت های احتمالی حزب الله از این نبرد توسعه عملیاتی رزمندگان آن یا همان طراحی عملیات نظامی و اصلاح آن در جریان اجرا است به گونه ای که با تحولات میدانی هماهنگی داشته باشد.

در این تحقیق آمده است درک این تحولات در لحظه، نیازمند توسعه توانمندی های الکترونیکی از جمله شبکه های ارتباطی و جنگ سایبری و عملیات نیروهای ویژه است.

آدامسکی در این خصوص یادآور شده است که آنچه به اعتقاد رزمی روسیه تبدیل شده است، استفاده از جنگ سایبری برای هدف قرار دادن سطح توانایی های دشمن و ناتوان گذاشتن آنان در تصمیم گیری در جریان حمله و دفاع است.

وی به طور مشخص در مورد اجرای عملی این توانمندی ها از سوی حزب الله هشدار داده است به ویژه اینکه چه بسا توانمندی حملات موشکی حزب الله بسیار دقیق تر و قوی تر از توانمندی رصد این موشک ها از سوی اسرائیل باشد.

به هر حال از زمانی که جنگ تابستان 2006 تمام شده است مهم ترین سوالی که در اسرایئل مطرح است اینکه جنگ بعدی چه زمانی خواهد بود؟

محال بودن حمله پیشگیرانه اسرائیل

اسرائیل متوجه است که گزینه حمله پیشگیرانه برای از بین بردن توانمندی های حزب الله یک گزینه تقریبا محال است و جایگزین آن نیز جنگ فراگیر است که این نیز پیچیده است به ویژه اینکه اسرائیل بر اساس تجارب جنگ 2006 و حملات غزه همچنان سرگرم توسعه توانمندی های خود است.

در این میان از جمله بخش هایی که اسرائیل سرگرم توسعه و تقویت آن است عبارتند از:

توسعه توانمندی های دفاع هوایی، توانایی رصد عملیات شلیک موشک به منظور هدف قرار دادن فوری سکوهای پرتاب، توسعه توانایی انجام عملیات ویژه، تقویت نیروهای زره پوش و نیز توسعه و تقویت قایق های جنگی و تقویت نیروهای توپخانه ای.

با علم به اینکه اسرائیل متوجه است دوره جنگ های ناگهانی و ضربتی گذشته است، باید پرسید چه زمانی عملیات توسعه و تقویت توانمندی های عملیاتی ونظامی خود را کامل خواهد کرد؟

به هر حال صرف نظر از این سوال، آنچه روشن است اینکه جنگ آینده نزدیک است اما قریب الوقوع نیست.