تشکیل جنبش ضد ترامپ در آمریکا

 گاردین در مطلبی به قلم کریس مک گریل نوشت: جنبش های ضد ترامپ در آمریکا شکل گرفته است. ترامپ در سخنان انتخاباتی اش خواهان احیای آمریکا و مقابله با نظام متقلب در این کشور بود، اما حالا که در آستانه ورود به کاخ سفید است شاهد فریادهایی در مخالفت با وی هستیم. مخالفان ترامپ تلاش می کنند، تا با دست زدن به اقدامات خشونت بار، سبب ترس جامعه آمریکا به خاطر انتخاب وی به مقام ریاست جمهوری این کشور شوند. 

گئورگی مک کلوی  فعال سیاسی در این باره گفت: مردم راهی خیابانها شده اند چون که آنها شوکه شده اند. ما هم اکنون شاهد اعتراضات مردم در کشورمان هستیم. به نظرم می رسد که دولت از ما می ترسد. اکثریت مردم آمریکا تصور می کنندکه زمان تغییری بزرگ فرا رسیده است. دونالد ترامپ به گونه ای دیگر می اندیشد و به دنبال تغییری متفاوت است و این در حالی است که ما به دنبال تغییری دیگر هستیم. 

در ادامه این مطلب آمده است: موج اعتراضات در شهرهای آمریکا با اقدامات افراد در شبکه های اجتماعی ضد ترامپ همراه شده است.بر خی از افراد در زیر پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده است"او رئیس جمهور ما نیست" تظاهرات می کنند و برخی هم در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک تلاش می کنند تا ترامپ را به خاطر مواضعش درباره تغییرات آب و هوایی و تنفر وی از زنان به چالش بکشند. موارد کمک های مالی به گروه‌هایی چون گروههای مدافع حقوق مدنی، دفاع از مسلمانان، مهاجران و آزادی بیان هم افزایش چشمگیری داشته است.

برخی از فعالان سیاسی هم در ایالت هایی چون کالیفرنیا و اورگون روند قانونی برای اعلام استقلال ایالت هایشان از آمریکا را آغاز کرده اند موضوعی که بعید به نظر می رسد به سرانجام برسد.

سازمان های مدافع حقوق مهاجران، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مبارزه با نژاد پرستی سازمان دهی شده در تلاشند که توجه خود را از سیاست های بلند مدت به طرف مقابله با سیاست های ترامپ و از جمله تهدید وی برای اخراج گسترده مهاجران و مقابله با مواضع وی درباره تغییرات آب و هوایی تغییر دهند.

یک گروه دفاع از محیط زیست انتخاب ترامپ را  فاجعه توصیف   و اعلام کرده است که جنبش دفاع از آب و هوا سبب می شود از پیشرفتی که کشور ما داشته است، محافظت شود.

از طرف دیگر سازمان های طرفدار حقوق مهاجران لاتین تبار هم برنامه های خود را برای حفاظت از مهاجران فاقد مدارک شناسایی ارائه کرده اند تا بتوانند با استفاده از فرمان اجرایی اوباما در خصوص مهاجران از این مهاجران دفاع کنند و از اخراج آنها جلوگیری به عمل آورند. این در حالی است که ترامپ می تواند با حرکت یک خودکار این فرمان اجرایی را منسوخ کند.

مقامات برخی از شهرهای آمریکا قول داده اند که این شهرها همچنان به عنوان مکانی امن برای مهاجران فاقد مدارک شناسایی باشند. در پورتلند روسای مدارس عمومی قانونی را تصویب کرده اند که بر اساس آن دسترسی مقامات اداره مهاجرت به خوابگاه‌های مدارس را محدود می کند.

در این حال، سرپرست های مدارس درباره افزایش نژاد پرستی به خاطر سخنان ترامپ هشدار داده اند. آنها اعلام کرده اند که شاهد افزایش موارد درگیری بین افراد به سبب سخنان ترامپ در ماههای اخیر بوده اند و به نظر می رسد که نژاد پرستی از زمان انتخابات روند رو به رشدی داشته است.

در دیگر نقاط آمریکا هم شاهد شکاف در بین جوامع و افزایش قابل توجه حملات ضد اقلیت ها هستیم. برخی از فعالان هم تمرکز خود را بر روی بهره برداری از شکست های اجتناب ناپذیر ترامپ در سیاستهای اقتصادی وی گذاشته اند. آنها منتظر این موضوع هستند که وی نتواند به وعدهای اقتصادی خود از جمله رفاه، اشتغال آفرینی عمل کند.

کوین زیویس وکیل و مدیر یک گروه اقتصادی در واشنگتن گفت: ترامپ قصد دارد که طرح های اقتصادی خود را رواج دهد اما این طرح ها برای تمامی مردم آمریکا وحشتناک هستند.

وی افزود: وی قصد دارد که تریلیون ها دلار را به طبقه مرفه جامعه تزریق کند  و این سبب خواهد شد که اکثریت مردم در بدترین وضع  زندگی کنند. او قصد دارد که طرح بیمه اوباما را منسوخ کند. مردمی که به خاطر مسائل اقتصادی به وی رای دادند، خواهند فهمید که فریب یک فروشنده را خورده اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ترامپ در جهت منافع شرکت های بزرگ حرکت خواهد کرد و این موضوع تنها سبب افزایش مخالفت ها خواهد شد.