اوباما سکوتش را مشروط کرد

 «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از تمایل به ادامه سنت عدم انتقاد از عملکرد روسای جمهور پیشین و بعدی در دوره پس از اتمام زمامداری خود سخن گفت اما اطمینان داد که سکوت وی در برابر «دونالد ترامپ» که از ۲۰ ژانویه جانشین وی خواهد داشت، مقید به رعایت برخی شروط است.

اوباما ضمن تقدیر از «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا به دلیل عدم موضع گیری درباره برنامه کاری وی در دوران ریاست جمهوریش، گفت که وی نیز کنار خواهد ایستاد تا به ترامپ مجال فرمانروایی بدهد.

اما وی در عین حال گفت: به عنوان یک شهروند آمریکایی که در قبال کشورش احساس مسئولیت می کند، هرگاه که عملکرد ترامپ را مغایر با ارزش ها و ایده های بنیادین ایالات متحده ببینم، انتقاد خواهم کرد.

اگرچه اوباما مشخص نکرد که چه عاملی به شکستن سکوت وی در برابر ترامپ منجر خواهد شد، اظهارات او را می توان نشان از عدم شکیبایی در برابر بی اعتنایی به ارزش هایی دانست که وی در دوران زمامداری خود مدعی دفاع از آنها بود – ارزش هایی چون دفاع از حقوق اقلیت ها، برابری و احترام به زندگی مدنی.

اوباما پیشتر هشدار داده بود که ترامپ پتانسیل توسل به تسلیحات هسته ای را دارد و همواره وی را به دلیل اتخاذ مواضع اسلام ستیزانه از جمله لزوم بررسی اسناد هویتی مسلمانانی که قصد اقامت در آمریکا را دارند، سرزنش می کند.

البته اوباما اطمینان خاطر داد که اگرچه همیشه زبانش را نگه نمی دارد، اما مسلما هدفش تحقیر دائم جانشین خود در محافل عمومی نخواهد بود.