گذرگاه‌های مخفی داعش بین موصل و رقه

 منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: داعش توانسته راه‌های زمینی فرعی را برای متصل کردن شهر موصل به مرزهای سوریه ایجاد کند. قطع کردن این راه‌های جایگزین بدون پشتیبانی هوایی دشوار است. یکی از این راه‌ها تلعفر را به سنجار متصل می‌کند و به شهرستان البعاج در مرز سوریه و عراق و از آنجا به حومه حسکه و رقه سوریه می‌رسد.

حشد شعبی عراق اخیرا جاده بین تلعفر و سوریه را قطع کرد و پس از سیطره بر فرودگاه این شهر به سمت مرکز شهر پیشروی کرد؛ شهری که به نظر می‌رسد به دلیل کوچ اغلب ساکنان آن متروکه باشد.

شبکه المیادین به نقل از یک سرکرده داعش که در بازداشت است، گزارش داد، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش تلعفر را مهمتر از موصل می‌داند.

در همین راستا، نیروهای پلیس فدرال آماده گشودن جبهه غرب موصل هستند که همچنان از آغاز عملیات این اقدام برای آن‌ها دشوار بوده است. در صورت گشودن این جبهه از موانع و مشکلاتی که نیروهای مبارزه با تروریسم در ساحل چپ موصل (شرق آن) با آن مواجهند، کاسته خواهد شد. نیروهای مبارزه با تروریسم در شرق موصل همچنان در حال درگیری‌های خیابانی با داعش هستند.

یکی از افسران ارشد عراقی در این باره گفت: گشودن جبهه ساحل راست (غرب موصل) نقطه عطفی بزرگ در عملیات خواهد بود چرا که ساحل راست مقر اصلی داعش در شهر محسوب می‌شود و تجهیزات نظامی و مقرهای دولتی و شورای استانداری و دیگر مراکز در این بخش هستند.

وی افزود: نیروهای مبارزه با تروریسم در بخش شرقی شهر موصل با مشکلات زیادی مواجه هستند و وارد جنگ خیابانی پیچیده‌ای با داعش شده‌اند که در جریان آن تروریست‌ها برای ممانعت از پیشروی نیروها از خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده می‌کنند. اما در صورت گشودن جبهه دوم خطوط دفاعی داعش بین دو جبهه به آسانی فرو می‌پاشد.

از سوی دیگر مدیریت سازمان اطلاعات نظامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای وابسته به این سازمان موفق شدند در عملیاتی منحصر به فرد و جسورانه در میان صف داعش در مرکز موصل نفوذ کرده و برای داعشی‌ها کمین کنند.

مدیریت سازمان اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که اعضای این سازمان اکنون در خیابان‌های مرکز موصل حضور دارند و در کوچه‌ها و خیابان‌های آن داعشی‌ها را زیر نظر دارند.

در همین راستا، ادوین سموأل، سخنگوی دولت انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در گزارشی اعلام کرد: حمایتی که کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش و اهداکنندگان به عراق دادند به دفتر سازمان ملل در امور انسانی اجازه داد تا هفت اردوگاه را برای پناه دادن به ۵۵ هزار آواره از شهر موصل تجهیز کند.

وی گفت: طرح‌های بین‌المللی برای احداث اردوگاه‌هایی برای ۴۵۰ هزار آواره وجود دارد. این ارقام نشان می‌دهد که کشورهای عضو ائتلاف از جمله انگلیس کمک به آوارگان در موصل را اولویت خود می‌دانند.