هشدار وزرای خارجه ایران و چین به دولت ترامپ درباره نقض برجام

به نقل از وب‌سایت "سی‌بی‌سی"، روز دوشنبه، وزرای خارجه ایران و چین به دولت‌های جهان هشدار دادند اجازه نقض توافق هسته‌ای ایران را ندهند. به نظر می‌رسد این سخنان خطاب به دولت آینده دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – بیان شده است.

 

جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – در سفری به پکن گفت 7 کشوری که در حصول توافق هسته‌ای ایران نقش داشته اند باید به تمام مفاد آن متعهد باقی بمانند.

 

وی افزود: "ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد اقداماتی یک‌جانبه برای نقض توافق هسته‌ای را در پیش بگیرد. ایران حق دارد علیه این مسئله اقدام کند."

 

به موجب این توافق که میان ایران، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه به امضا رسید، تهران در مقابل لغو تحریم‌های هسته‌‎ای، فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داد.

 

"وانگ یی" – وزیر خارجه چین – نیز گفت اجرای کامل مفاد توافق ایران و گروه 1+5، مسئولیت مشترک تمامی کشورهای امضا کننده آن است. این توافق نباید تحت تاثیر تغییرات داخلی این کشورها قرار بگیرد."

 

دونالد ترامپ پیشتر تعهد کرده بود پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا، برای توافق هسته‌ای ایران، مجددا مذاکره کند و نظارت بر آن را افزایش دهد. این در حالی است که هیچ‌کدام از دیگر کشورها درخواستی برای تغییر و یا برچیدن برجام پیشنهاد نکرده اند.