تماس تلفنی که برای ترامپ دردسرساز شد

 اولین تماس های "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا با سران دیگر کشورها، واکنش های متفاوتی را در آمریکا و جهان به دنبال داشت.

 

در حالی که "پکن"، ترامپ را به دلیل مکالمه با رئیس جمهور تایوان به باد انتقاد گرفت و او را بی تجربه خواند، "ولادیمیر پوتین" –رئیس جمهور روسیه- از او به عنوان فردی باهوش یاد کرد.

 

پوتین معتقد است از آنجایی که دونالد ترامپ بازرگان بزرگی است، به سرعت، حجم مسئولیت جدید خود را فهمیده است و موفقیت او در تجارت، نشان از هوش او دارد و این یعنی آنکه به سرعت با مسئولیت جدید خود، هماهنگ خواهد شد.

 

در همین راستا، روزنامه واشینگتن پست نیز تأکید کرد که تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور تایوان، اشتباه نبوده است، بلکه آن یک اقدام تحریک آمیز از پیش برنامه‌ریزی شده بوده تا رویکرد سیاسی رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال چین را نمایش دهد.

 

گفتنی است این مکالمه، اولین تماس میان رؤسای جمهور آمریکا و تایوان از سال 1979 بوده و ضربه سختی علیه چین به شمار می رود. از این رو، دولت کنونی آمریکا به سرعت تلاش کرد تا این اقدام ترامپ را یک اشتباه جلوه دهد؛ به گونه ای که "جان کری" –وزیر خارجه- اعلام کرد بهتر است تیم انتقالی رئیس جمهور منتخب، پیش از تماس با سران کشورهای خارجی، با وزارت خارجه هماهنگ کند.

 

این در حالی است که رونامه واشینگتن پست به نقل از برخی منابع در تیم ترامپ تأکید کرده است این تماس تلفنی، اولین گام در چارچوب استراتژی جدیدی است که نزدیکی با مقامات تایوان و اتخاذ موضع دوراندیشانه‌تر در قبال چین را در هدف دارد و از ماه ها پیش، برای آن برنامه ریزی شده بود.

 

به طور کلی، این تماس های ترامپ، نشانگر رویکرد او مبنی بر ایجاد مجموعه موازنه های جدید در روابط خارجی واشینگتن است و برای تحریک دولت چین، در تلاش است و در مقابل، تمایل به بهبود روابط با مسکو را به نمایش می گذارد.

 

ممکن است موضع ترامپ در مورد تایوان، جزئی از سیاست های جدید اوست که تأکید کرده بود قصد داد شیوه های تعامل واشینگتن با مسائل مختلف جهان را تغییر دهد.

 

در مورد بحران سوریه نیز، تیم ترامپ از همکاری با مسکو برای ایجاد یک راه حل سخن به میان آورده و این موضع، به موازات اصرار رئیس جمهور منتخب آمریکا بر موضع خود علیه توافق هسته ای و قصد او برای وضع تحریم های جدید علیه تهران، بیان شده است.

 

بنابراین، اگر ترامپ باهوش بود، تمام برگه های خود را قبل از ورود به کاخ سفید رو نمی کرد، ولی تا این لحظه، بسیاری از اقدامات اولیه او نشانگر ادامه همان سیاست های سنتی آمریکا، مبتنی بر اصل "تفرقه بیانداز و حکومت کن" است.