ریاست کاخ سفید؛ ابزاری برای پول در آوردن ترامپ

 روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت که جمهوریخواهان هم حزبی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشتر این نکته را روشن کرده اند که ترامپ می تواند هر کاری که دلش می خواهد، انجام دهد.

در این گزارش با اشاره به اینکه مردم آمریکا هرگز رئیس جمهوری نداشتند که کسب و کار و حرفه اش به اندازه ترامپ دارای تضاد منافع باشد (دو شغل با منافع ناسازگار) و در عین حال، آمریکایی ها رئیس جمهوری نداشتند که تا این اندازه کم به تضاد منافع شغلی اش اهمیت بدهد، نوشت: به راستی ترامپ و فرزندان او این موضوع را روشن کرده اند که از پست ریاست در کاخ سفید به عنوان ابزاری برای اینکه بتوانند هر چه بیشتر پول در بیاورند، استفاده خواهند کرد.

در این بین، جمهوریخواهان و به ویژه اعضای کنگره آمریکا نیز ظاهرا به این نتیجه رسیده اند که اگر ترامپ می تواند از ریاست جمهوری پول در بیاورد، این موضوع مشکلی ندارد و آنها نیز می توانند.

زمانی بود که جمهوریخواهان نگران ارتباط نزدیک خود با ترامپ بودند و می ترسیدند که این نزدیکی ارتباط به اعتبار آنها نزد رای دهندگان آمریکایی صدمه وارد کند اما در حال حاضر، این جمهوریخواهان به کلی در اثر ارتباط با ترامپ گمراه شده اند و این در حالیست که ترامپ هنوز ریاست در کاخ سفید را آغاز نکرده است.

«دارن ساموئلسن» خبرنگار ارشد سیاسی و از نویسندگان مجله «پولیتیکو» بر این باور است که آمریکایی ها به این دلیل ترامپ را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند که فکر کردند موفقیت ترامپ در کسب و کارش به معنای موفقیت او در اداره امور دولتی است.

جمهوریخواهان نیز متعاقبا تمایلی ندارند که ترامپ را تشویق کنند تا او بین اتاق کار رئیس جمهور آمریکا و برج ترامپ خود و یا بین خودش و کسانی که به عنوان مشاوران قابل اعتمادش فعالیت می کنند، فاصله بیندازد.

در این گزارش با اشاره به اینکه ترامپ و فرزندانش به سختی می توانند تمایل خود را به پولی که در ریاست جمهوری آمریکا است، پنهان کنند، این سوال مطرح شده است که: آیا تعجب برانگیز نیست که «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ در نشست پدر خود با نخست وزیر ژاپن آن هم مدت زمان کوتاهی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حضور می یابد؟

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشته است که دختر ترامپ در حال رسیدن به توافق با یک شرکت بزرگ ژاپنی موسوم به «Sanei International » است و بزرگ ترین سهام دار این شرکت، بانک توسعه ژاپن است و این بانک نیز کاملا به دولت ژاپن تعلق دارد!

واشنگتن پست با اشاره به اینکه رئیس جمهور آتی آمریکا به شیوه ای آشکار و غیر قابل دفاعانه در حال تعقیب منافع حرفه خودش در پست ریاست جمهوری آمریکا است، نوشت دفعاتی پیش آمد که جمهوریخواهان در طول رقابت های انتخاباتی ترامپ، از گفته و عملکرد او انتقاد کردند اما این انتقاد جمهوریخواهان با دقت انجام شد و آنها همچنان از ترامپ حمایت می کردند.

اما در حال حاضر که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است، جمهوریخواهان دیگر فراتر نمی روند و تقریبا هیچ موضوعی وجود ندارد که ترامپ بتواند آن را انجام دهد و جمهوریخواهان از وی دفاع نکنند.

در پایان این گزارش آمده است: وقتی شما یک دولت ناهمگون دارید، دولت می داند که کنگره و رسانه در حال نظارت بر او هستند که این نظارت، رفتارهای دولتی را محدود می کند اما ما در پروسه ایجاد شرایطی هستیم که هر کسی می داند در چنین شرایطی پاسخگویی یک شوخی به حساب می آید.

این روزنامه نوشت: تقریبا یک سال پیش بود که ترامپ گفت که می تواند وسط خیابان پنجم بایستد و یک نفر را بکشد و حمایت هیچ یک از رای دهندگان خود را از دست ندهد. در حال حاضر ترامپ این موضوع را می داند که می تواند وسط خیابان پنسیلوانیا بایستد و یک نفر را بکشد و جمهوریخواهان کنگره نیز می گویند که خنده دار است اگر کسی فکر کند که ترامپ کار اشتباهی انجام داده است.