رئیس مجلس آمریکا با رئیس‌جمهور منتخب آشتی کرد

 رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در گفتگو با برنامه "شصت دقیقه" شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز از چگونگی آشتی با رئیس جمهور پیروز در انتخابات این کشور پرده برداشت. 

 

وی در جریان تبلیغات انتخاباتی، از تبلیغ برای دونالد ترامپ، نامزد حزب متبوعش در انتخابات برای وی خودداری کرده بود. 

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این پرسش که معمولا چقدر با رئیس جمهور پیروز در تماس است، گفت تقربیا هر روز و اضافه کرد این تماس‌ها دوطرفه است. او دونالد ترامپ را فردی خودمانی توصیف کرد و افزود: «در پاسخ به تماس من خیلی غیررسمی برخورد می‌کند و مرا با نام  کوچک می‌خواند. گفتگوی ما بین بیست تا چهل و پنج دقیقه طول می کشد.» 

 

رایان در پاسخ به این پرسش که آیا به دونالد ترامپ گفته است ریاست جمهوری آمریکا به این معنی نیست که وی مدیرعامل کشور هستید و باید به کنگره احترام بگذارید، گفت: « در این زمینه گفتگوهای مفصلی داشته ایم. در زمینه قانون اساسی و بویژه بند نخست قانون که به بحث تفکیک قوا می پردازد خیلی صحبت کرده ایم. وی به این موضوع آگاهی دارد که در دوره ریاست جمهوری اوباما بسیاری از قدرت قوه قانونگذاری کاسته شد و ما می خواهیم این قدرت بازگردانده شود. هدف ما این است که قدرت قانونی قوا را دوباره برقرار کنیم به گونه ای که مردم آن را احساس کنند.» 

 

وی در ادامه گفت: دونالد ترامپ به قانون اساسی و اصل تفکیک قوا احترام می گذارد و بر این باور است که قدرت دولت بر اساس قانون اساسی محدود است. 

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه وی دونالد ترامپ را نژادپرست خوانده بود، گفت: خیر من گفتم سخنان وی نژادپرستانه بود. 

 

پال رایان در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره اینکه ترامپ وی را فردی ناکارآمد و خائن خوانده نیز گفت: « گذشته ها گذشته، هم اکنون باید بنشینیم و بیندیشیم که چگونه مشکلات کشور را برطرف کنیم. شاید یکی دو روز پس از برگزاری انتخابات بود در تماسی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هر چه بین ما بود تمام شد و باید به آینده نگاه کنیم. از آن پس همه گفتگوهای ما سازنده و خوب بوده است.» 

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش لغو طرح خدمات درمانی دولت اوباما مشهور به «اوباماکر» را نخستین دستور کار مجلس خواند و گفت: تلاش ما این است که بیشتر مردم با بهای پائین‌تری بتوانند خدمات درمانی در اختیار داشته باشند. 

 

رایان از تعیین زمان برای طرح جایگزین خودداری کرد اما گفت: « میخواهیم هر چه زودتر مردمی که دارند در سایه ی اوباماکر رنج می کشند، آسوده خاطر شوند. ما نظامی را طراحی خواهیم کرد که هر کس هر چه می تواند خریداری کند. به نظر ما شرایط پیشین بیمه گذار از جمله ی مهمترین عناصر هر طرح خدمات درمانی است.»

 

وی افزود: «در نخستین سال، مجلس بیشتر روی بهبود شرایط اقتصادی کشور متمرکز خواهیم شد. برخی مقررات وجود دارند که موجبات بیکاری افراد را فراهم می آورند.»

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت از دیدگاهِ اصلاح شده ترامپ درباره بازگرداندن مهاجران استقبال می کند. 

 

رایان افزود: «ما داریم روی ایمن‌سازی مرزها و اعمال قوانین موجود کار می کنیم؛ زیرا مهاجرانی که به این کشور می آیند و دست به جرایم خشونت‌آمیز می زنند باید اعمال قانون شوند. نظر من این است که هر کاری به ایمن‌سازی مرزها کمک کند باید به اجرا گذاشته شود.» 

 

وی از بیان عدد دقیق برای کاهش مالیات خانوارهای دارای درآمد متوسط نیز خودداری و بیان کرد هنوز طرح این موضوع تهیه نشده است. وی افزود: « سیاست مالیاتی باید تغییر کند. باید اطمینان حاصل شود شرکت های کوچک در آمریکا در مقایسه با همتاهای خود در سراسر دنیا بیش از اندازه مالیات نمی پردازند. به همین علت است که شرکت های ما دارند از کشور خارج می شوند و زمینه ساز بیکاری می شوند.» 

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برای ریشه کن کردن فقر برنامه‌‌ای وجود دارد، گفت برعکس همه برنامه های ما بر این اساس بوده است که ارتباطی منطقی بین کار و درآمد ایجاد شود. 

 

رایان همچنین گفت اگر دونالد ترامپ و دولت آتی وی بتوانند مشکلی از مشکلات مردم آمریکا را حل و فصل کنند و آینده بهتری را برای آنان رقم بزنند، برای کسی فرقی ندارد دونالد ترامپ در پیام توتیتری چه چیزی نوشت یا چه گفت.