واگذاری دو جزیره مصری به عربستان باطل شد

 سازمان مشاوره قضایی مصر گزارش داد که بر اساس قانون و باتوجه به شواهد و قرائن این دو جزیره مصری است و توافقنامه واگذاری دو جزیره تبران و صنافیر به عربستان باطل است.

بر اساس گزارش این سازمان که به دادگاه رسیدگی به واگذاری دو جزیره مصری ارائه شده، برخورد عربستان سعودی در خصوص این دو جزیره طی سال های گذشته بر مصری بودن این دو جزیره دلالت دارد.

بر اساس این گزارش، زمانی که رژیم صهیونیستی در سال های 1956 و 1967 جزایر تیران و صنافیر را اشغال کرد این مصر بود که برای دفاع از این دو جزیره تلاش کرد و مقام های عربستان طی آن سال ها هیچ اعتراضی در این خصوص نکردند.

دادگاه عالی اداری مصر روز دوشنبه جلسه بررسی به درخواست تجدیدنظر درباره ابطال توافقنامه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را برگزار کرد.

این دادگاه از هیات مسائل کشوری خواسته بود که نسخه اصلی از نقشه سال 1906 را که درباره مالکیت مصر درباره دو جزیره تیران و صنافیر است، به این دادگاه ارائه دهد.

دیوان عدالت اداری مصر اول تیره ماه (21 ژوئن) به رغم تمامی فشارها، با حفظ استقلال خود، توافقنامه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر مصر را به عربستان باطل اعلام کرد.

دادگاه مذکور در خصوص بازنگری در مرزهای دریایی مصر و عربستان که براساس آن توافق شده بود در ترسیم مرزهای جدید٬ دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی ها واگذار شود٬ این اقدام را مردود اعلام کرد.

توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی ها در سفر اخیر سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به مصر اوایل آوریل (فروردین ماه) گذشته انجام و امضا شد که واکنش های تند مخالفان را در این کشور در پی داشت.

در اعتراض به این توافقنامه٬ چندین تظاهرات در مصر برگزار شد و در پی فشار فعالان و جریان های سیاسی مصر، پارلمان مسئله را به کمیته های تخصصی ارجاع داد تا آن را تأیید یا رد کنند.