گزینه های ریاست جمهوری فرانسه + تصاویر

 انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در تاریخ 23 آوریل 2017 (3 اردیبهشت 1396) برگزار می‌شود و نامزدهای انتخاباتی در تلاشند تا توجه رأی‌دهندگان را به خود جلب کنند. اگر هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی نتوانند اکثریت قاطع را بدست بیاورند، دو هفته بعد (17 اردیبهشت) یک رأی‌گیری میان دونامزد برتر انجام می‌شود.

 

«فرانسوا فیون» از طرف حزب جمهوری‌خواه فرانسه در انتخابات شرکت می‌کند. فیون در نظرسنجی‌ها چندین درصد از مارین لو پن -نامزد حزب جبهه ملی- جلوتر است.
مانوئل والس از سوی سوسیالیست‌ها و دیگر چپ‌گرایان در حال رقابت برای پیروزی در رقابت مقدماتی ماه ژانویه است.

 

دیگر نامزدهای اصلی شامل «امانوئل ماکرون»، «فرانسوا بایرو» و «ژان-لوک ملانشن» می‌شوند. فرانسوا اولاند –رئیس‌جمهور کنونی فرانسه- برای دور دوم در انتخابات شرکت نمی‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نرخ محبوبیت اولاند بسیار پایین است.

 

تمام نامزدها باید از سوی شورای قانون اساسی تأیید شوند؛ اما از همین حالا مشخص است چه کسانی پیشتاز خواهند بود که در ادامه به نام آنها اشاره شده است.

 

فرانسوا فیون از حزب جمهوری‌خواه

 

رئیس‌جمهور بعدی فرانسه چه کسی خواهد بود؟

 

فیون 62 سال دارد و از سال 2007 تا 2012 به عنوان نخست وزیر خدمت می‌کرد. تحلیلگران پیشی گرفتن وی از دیگر رقبا را به دلیل عملکرد خوبش در مناظره‌های تلویزیونی می‌دانند. برنامه‌های افراطی وی در زمینه اقتصادی شامل حذف نیم میلیون شغل در بخش عمومی، کاهش ساعت کار هفتگی  و حذف مالیات بر دارایی می‌شود. برنامه‌های فیون باعث مقایسه وی با مارگارت تاچر –نخست‌وزیر سابق انگلیس- شده است.

 

فیون قرار است پس از بازگشت داعشی‌ها به  فرانسه آنها را از ملیت فرانسوی‌شان محروم کند. وی همچنین قرار است با لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه روابط نزدیکی با این کشور برقرار کند و برای شکست گروه تروریستی داعش به بشار اسد –رئیس‌جمهور سوریه- کمک کند.

 

مانوئل والاس از حزب سوسالیست

 

رئیس‌جمهور بعدی فرانسه چه کسی خواهد بود؟

 

وی ابتدا باید در رقابت‌های مقدماتی ماه آینده پیروز شود تا بتواند با لوپن و فیون رقابت کند. والاس زمانی که کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد از سمت نخست‌وزیری استعفا داد. والاس اصلاحات اقتصادی تفرقه افکنانه‌ای انجام داده است. تلاش وی برای ساده کردن مقررات کار به ماه‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز منجر شد. همچنین ناکامی والاس در محروم کردن تروریست‌های دوملیتی از تابعیت فرانسوی‌شان هم حزبی‌های وی را عصبانی کرد.

 

مارین لو پن از حزب جبهه ملی

 

رئیس‌جمهور بعدی فرانسه چه کسی خواهد بود؟

 

لوپن به دلیل اینکه عضو جبهه ملی است باید برای پیروزی در انتخابات بیش از دیگران تلاش کند. زیرا تجربه نشان داده احزاب اصلی ترجیح می‌دهند این حزب خارج از دایره اصلی بماند. 

 

جبهه ملی باید مانیفست انتخاباتی خود را منتشر کند. با این حال طرح‌های پیشنهادی این حزب در سال 2012 شامل کاهش ورود مهاجران قانونی از 200 هزار به 10 هزار در سال، اخراج مهاجران غیرقانونی، دراولویت قرار دادن نیاز شهروندان فرانسوی به شغل و مسکن، خروج از اتحادیه اروپا و یورو، افزایش تعداد و قدرت افسران پلیس می‌شد. وی پس از سالها مبارزه درانتخابات پارلمان فرانسه شکست خورد و از سال 2004 به عنوان نماینده شمال غربی فرانسه در پارلمان اروپا خدمت می‌کند.

 

امانوئل ماکرون  از حزب «اِن مارش» 

 

رئیس‌جمهور بعدی فرانسه چه کسی خواهد بود؟

 

ماکرون یک دانشجوی نابغه بود که تبدیل به یک سرمایه‌گذار موفق شد. وی قبل از اینکه سال 2014 به سمت وزیر اقتصاد منتصب شود، مشاور اقتصادی فرانسوا اولاند بود. ماکرون 38 سال دارد و جوانترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است. وی به دلیل تصویب قانون ماکرون –یک لایحه‌ی اصلاحاتی که به فروشگاه‌ها اجازه داد یکشنبه‌ها باز باشند- و مقررات زدایی از برخی از بخش‌های صنعتی معروف است.

 

ژان-لوک ملانشن از حزب چپ فرانسه

 

رئیس‌جمهور بعدی فرانسه چه کسی خواهد بود؟

 

حزب کمونیست ماه گذشته از ملانشن حمایت کرد. ملانشن معتقد است ابزار تولید، تجارت و مصرف باید تغییر کند. وی همچنین تغییرات آب وهوایی را یکی از اولویت‌های خود اعلام‌کرد.

 

ملانشن که پیش از این از حامیان فدرالیسم اروپایی بود، حال از خروج فرانسه از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. از نظر وی لیبرالیسم اقتصادی اتحادیه اروپا قابلیت این اتحادیه برای ایجاد تغییرات دموکراتیک را محدود کرده است. وی در سال 2012 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد ولی با کسب یازده درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت.