لزوم آمادگی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای چالشهای جدید

وزاری امور خارجه اتریش، آلمان و ایتالیا در مقاله مشترکی که در روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" به چاپ رسیده است بر این مسئله تاکید کردند که می خواهند سازمان امنیت و همکاری اروپا را تقویت کنند تا اروپا را امن تر کنند.

در این مقاله آمده است که سازمان امنیت و همکاری اروپا باید خود را برای تکالیف و چالش های جدید آماده کند و نیاز به این تشکل فوری تر از همیشه است. این سازمان به یک دستور کار قوی برای آینده نیاز دارد.

وزرای خارجه این سه کشور مهم اروپایی در آستانه برگزاری شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا که فردا (پنجشنبه) در هامبورگ برگزار می شود تاکید کردند که بحران ها و درگیری ها در حال حاضر نه تنها در سوریه، لیبی، یمن ، عراق یا افغانستان با تراکم و شدت وحشتناکی به سوی ما هجوم می آورد. همچنین در اروپا روزگار و اوضاع ناامن تر شده است.

وزرای خارجه کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا در این مقاله مشترک تاکید کردند که با الحاق کریمه به روسیه و درگیری ها در شرق اوکراین حتی مسئله جنگ و صلح دوباره به قاره ما بازگشته است. سنگ بنای معماری صلح اروپایی که چندین دهه محکم به نظر می رسید از این طریق در معرض خطر قرار گرفته است.

در این دوران طوفانی اروپا نیاز دارد که ساختارهای مشترک برای امنیت و پایداری را دوباره ایجاد کند و تشکل هایی برای ساختن اعتماد از دست رفته بسازد.

وزاری امور خارجه این سه کشور مهم اروپایی می خواهند سازمان امنیت و همکاری اروپا را در پنج زمینه عملیاتی تقویت کنند که از جمله آن عبارتند از ایجاد فرمهای جدید گفتگو، توسعه ابزارهای موجود، شروع جدید در زمینه کنترل تسلیحات متعارف، رویکردهای مشترک برای چالش های جهانی و ایجاد شرایطی برای یک سازمان امنیت و همکاری اروپایی شایسته عمل و مناسب. همه اعضای این تشکل باید حمایت های مالی و سیاسی لازم که به آن نیاز است را ارائه دهند.

فردا (پنج شنبه) در هامبورگ شورای سالانه وزرای 57 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا با حضور حدود 50 وزیر امور خارجه برگزار می شود. قبل از شروع رسمی این دیدار اشتاین مایر عصر امروز با نمایندگان جامعه مدنی کشورهای عضو دیدار کرد. بیش از نود سازمان غیر دولتی از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در این نشست شرکت کردند. شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا یک بار در سال برگزار می شود تا درباره مسائل امنیتی فوری مشاوره کنند.

این نشست قرار است فردا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شود. پلیس هامبورگ حدود 10.500 نیروی پلیس را برای تامین امنیت این نشست به کار گرفته است. علاوه بر این افسران پلیس فدرال و جنایی نیز در عملیات حضور دارند. امنیت هر وزیر با بیش از 200 نیروی پلیس تامین می شود.

این نشست و تدابیر اتخاذ شده در سالن نمایشگاه هامبورگ که محل برگزاری شورای وزرای سازمان امنیت و همکاری اروپا است همچنین تمرینی برای نشست مهم ترین کشورهای صنعتی موسوم به جی بیست است که در جولای 2017 در همین محل و برای اولین بار با حضور دوناد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا برگزار می شود.