رشوه رژیم بحرین به انگلیسی‌ها

 اسناد و مدارک جدید نشان می دهد که مرکز تحقیقاتی در انگلیس که خود را در زمینه امور نظامی و دیپلماتیک چهره ای جهانی معرفی می کند، از خاندان حاکم بحرین که به علت نقض حقوق بشر به شدت مورد انتقاد قرار دارد، 25 میلیون پوند دریافت کرده است.

این اسناد محرمانه که در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده، نشان می دهد که حاکمان "سرکوبگر" در بحرین، مبلغ مذکور را در طول پنج سال، به موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS)مستقر در لندن اهداء کرده اند.

به گزارش گاردین، این اسناد همچنین نشان می دهد که این موسسه در "همه اقدامات لازم برای حفظ محرمانه بودن بسیاری از کمک های مالی" با خانواده سلطنتی بحرین توافق کرده است.

اهدایی رژیم آل خلیفه، بیش از یک چهارم درآمد این مؤسسه را تشکیل می دهد.

سازمان دیدبان حقوق بشربحرین، با دسترسی به این اسناد محرمانه، اعلام کرد: "این کمک ها، استقلال این موسسه را تضعیف می کند چرا که ادعا می کند موسسه ای غیر حزبی است که اطلاعات موضوعی، پیرامون مسائل امنیتی در جهان فراهم می کند".

در این حال، این موسسه اتهام ها علیه خود را رد می کند.

اسناد نشان می دهد که موسسه و حاکمان بحرین توافق کردند که "مذاکرات منامه" فاش نشود.

بر اساس اسناد محرمانه فاش شده، میزان این کمک ها از سال 2011 تاکنون به بیش از 14.9 میلیون پوند می رسد.

حکومت بحرین همواره آماده است که به مرکز گفتگوی منامه، کمک های مالی فراوانی کند چرا که به این رژیم اجازه می دهد خود را به عنوان چهره ای مدرن و لیبرال معرفی کند، و این مغایر با شواهدی است که بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوق بشری معتبر، از شکنجه، بدرفتاری و محرومیت از حقوق سیاسی علیه شهروندان بحرینی ارائه می دهند.

روزنامه گاردین افزود: خانواده آل خلیفه که از زمان استقلال بحرین از انگلیس در سال  1971، بر این کشور حکومت می کنند، همواره به علت وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور، از سوی فعالان مورد انتقاد شدید قرار دارند.

در زمان حاضر، فعالان نگرانند که در طول سفر ترزا می، نخست وزیر انگلیس به بحرین، فشارها و حملات رژیم آل خلیفه علیه روزنامه نگاران و فعالان طرفدار دموکراسی افزایش یابد.