روسیه پدافند های پرقدرتش را در مرز شمال غربی خود مستقر کرد

به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ؛ همزمان با تداوم گسترش نفوذ نظامی آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، این کشور سامانه های پدافند موشکی پرقدرت اس 400 یا تریومف را در مرز اروپایی خود مستقر کرد.

 

روسیه در تازه ترین اقدام در برابر صف آرایی نظامی غرب، چندین سامانه اس 400 را در مرز شمال غربی خود مستقر کرده است.

 

خبرگزاری ایتارتاس روز پنجشنبه به نقل از "ایگور موگینوف" سخنگوی ستاد حوزه نظامی فدرال غرب روسیه نوشت: مجموعه ای از پدافند موشکی در مناطق مرزی پیش بینی شده مستقر و آماده بکارگیری شده است.

 

وی افزود: سامانه های اس 400 در پوشش پدافند موشکی شمال غرب روسیه که منطقه راهبردی مهمی به شمار می رود باید همگرایی عملیاتی پیدا کند و اکنون نیروهای وابسته به آن در حال انجام تمرین های ویژه ای هستند.

 

از سوی دیگر، براساس گزارش های رسانه ای، روسیه با استقرار سامانه های اس 400 در مناطق نزدیک مسکو، قصد دارد پوشش دفاع هوایی پایتخت این کشور را در برابر نفوذهای احتمالی در شرایط اضطراری تقویت کند.

 

اس 400 که هنوز در اختیار هیچ کشوری جز روسیه نیست، با توان شلیک همزمان 72 موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود که توان نابود سازی اهداف آئرو دینامیکی را در فاصله 3 تا 250 کیلومتری با ارتفاع 100 متری تا 27 کیلومتری را نیز دارد. 

 

این سامانه متحرک زمین به هوا که در طول هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.

 

روسیه از سال 2014 شاهد گسترش روزافزون توان نظامی غرب نزدیک مرزهای اروپایی خود است، بگونه ای که همزمان با ادامه استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا (لهستان و رومانی)، نظامیان ناتو در کشورهای بالتیکی لتونی، لیتوانی، استونی و همچنین گرجستان و مولداوی جمهوری های سابق شوروی به صورت حضور همیشگی یا موقت در برخی مناطق تقریبا دیوار به دیوار روسیه شده اند.