نگرانی مک کین از ارتباط «تیلرسون» با «پوتین»

 سناتور «جان مک کین» سناتور آمریکایی در مصاحبه با فاکس نیوز در خصوص شانس «رکس تیلرسون» رئیس شرکت اکسون موبیل برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا گفت: ارتباط وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه مایه نگرانی است.

 مک کین درباره رکس تیلرسون، که گفته می شود فرد مورد نظر «دونالد ترامپ» برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا است و روابط نزدیکی  با ولادیمیر پوتین دارد گفت: درباره حرف هایی که افراد در خصوص رئیس جمهوری منتخب آمریکا زده اند، می خواهم صبر کنم و فعلا حرف های این افراد را قبول نکنم؛ اما ولادیمیر پوتین یک «آدمکش» و «قلدر» است، هر کسی که او را طور دیگری توصیف کند، دروغ گفته است.

وی اضافه کرد: ما نمی توانیم با روس ها همراهی کنیم تا اینکه آنها چیزی را که رونالد ریگان به آنها آموخته بود درک کنند. رونالد ریگان به آنها «صلح از طریق قدرت» را آموخته بود. هم اکنون ما هیچ صلح و قدرتی در اختیار نداریم. من درباره اینکه روابط تیلرسون با ولادیمیر پوتین چه بود، اطلاعی ندارم اما به شما می گویم که این موضوع مایه نگرانی است.

 اگر تیلرسون گزینه مورد نظر ترامپ باشد، روابط تجاری او نیز زیر ذره بین خواهد رفت. شرکت اکسون موبیل در بیش از ۵۰ کشور جهان فعالیت کرده و در شش قاره جهان به اکتشاف نفت و گاز می پردازد. تیلرسون از سال ۲۰۰۶ رئیس و مدیر عامل این شرکت بوده و سال ۲۰۱۷ بازنشسته می شود.

در سال ۲۰۱۱، اکسون موبیل با شرکت روسنفت (Rosneft) بزرگترین شرکت نفتی دولتی روسیه قراردادی برای همکاری در کشف و استخراج نفت امضاء کرد. این دو شرکت از آن زمان تاکنون در ۱۰ پروژه روسیه با یکدیگر مشارکت می کنند. ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۳ مدال دوستی روسیه را به تیلرسون تقدیم کرد.