هشدار لابی مهم تجاری بریتانیا دربارۀ کاهش رشد اقتصادی این کشور بعد از برگزیت

«اتاق‌های بازرگانی بریتانیا» (بی‌سی‌سی) روز دوشنبه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال آیندۀ میلادی (2017) به علت افزایش تورم، نگرانی مصرف‌کنندگان و اوضاع نامطمئنِ ناشی از برگزیت، به‌شدت کاهش خواهد داشت.

اتاق‌های بازرگانی بریتانیا که نمایندۀ بیش از 100 هزار بنگاه و شرکت تجاری است، رشد اقتصادی بریتانیا را در سال جاری میلادی 2.1 درصد و در سال 2017 حدود 1.1 درصد پیش‌بینی کرد.

این گروه بانفوذ تجاری همچنین دربارۀ امکان کاهش رشد اقتصادی بریتانیا در دو سال آینده هشدار داد و رشد تولید ناخالص ملی این کشور را در سال 2018 میلادی 1.4 درصد پیش‌بینی کرد. پیش از این تولید ناخالص ملی بریتانیا در سال 2018، 1.4 درصد پیش‌بینی شده بود.

اتاق‌های بازرگانی بریتانیا تصریح کرد انتظار می‌رود کاهش فعالیت‌های اقتصادی و عدم افزایش واقعی حقوق و دستمزد که از کاهش ارزش پوند بعد از همه‌پرسی دربارۀ برگزیت نشأت گرفته است، میزان مصرف خانوارها را به‌شدت کاهش دهد.

بی‌سی‌سی افزایش تورم در بریتانیا را در سال 2017 میلادی 2.1 درصد و در سال 2018 ، 2.4 درصد پیش‌بینی کرد و از امکان کاهش سرمایه‌گذاری تجاری و رشد صادرات در دو سال آینده خبر داد.

پیش‌بینیِ بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیا و اقتصاددانان فعال در بخش خصوصی نیز با گزارش بی‌سی‌سی هم‌خوانی دارد.

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی که روز دوشنبه منتشر شد، بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی بریتانیا دورنمای اقتصادی این کشور در سال 2017 را تیره و نگران‌کننده می‌دانند.

گزارش اخیر موسسۀ تحقیقاتی «بوردروم بِل‌ودر» (Boardroom Bellwether) که با همکاری فایننشال تایمز منتشر شد، نشان می‌دهد سه‌چهارم از مقامات و مسئولین امور مالی و حقوقی شرکت‌ها احتمال داده‌اند شرایط اقتصادی در 12 ماه آینده بدتر خواهد شد.