جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس

 این اظهارات کلیان کانوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیشتر هم کسانی مانند بیل کلینتون و یا جورج بوش وعده جابجایی سفارت کشورشان را در سرزمین‌های اشغالی داده بودند اما بعدا کوتاه آمدند چرا که هراس داشتند که این تغییر درگیری‌ها در این منطقه حساس را افزایش دهد.

ایالات متحده آمریکا، همراه با دیگر کشورهای جهان قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نمی‌شناسد و سفارتخانه‌ها در تل‌آویو هستند. هرگونه اذعان رسمی آمریکا به موجودیت قدس به عنوان پایتخت اسرائیل می‌تواند درگیری دیپلماتیک به همراه داشته باشد و موجب خواهد شد، این کشور که گاها میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی میانجیگری می‌کند، به جانبداری متهم شود.

با این وجود دونالد ترامپ به وضوح گفته است که می‌خواهد سفارت آمریکا را به پایتخت خودخوانده اسرائیل منتقل کند. مشاور ترامپ در گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرد: این اولویت اصلی دونالد ترامپ است. او به وضوح این مساله را در طول رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده و حال به عنوان رئیس‌جمهور شنیده‌ام که او بارها در محافل خصوصی این مساله را بازگو کرده است.

او افزود: این موضوع با استقبال دوستمان در اسرائیل که دوست بزرگی در خاورمیانه است، روبرو می‌شود و بسیاری از یهودیان آمریکایی هم آن را ترجیح می‌دهند. این حرکتی بزرگ است. این مساله برای دونالد ترامپ اهمیت دارد و بارها در بحث‌ها راجع به آن صحبت کرده است.

ترامپ اولین رئیس‌جمهوری آمریکا نیست که وعده انجام چنین کاری را می‌دهد. بیل کلینتون و جورج بوش، روسای جمهوری سابق آمریکا هم گفته بودند که سفارت آمریکا را به قدس منتقل می‌کنند. آنها بعدا از این وعده عقب‌نشینی کردند چرا که به نتیجه رسیدند با این رویکرد نمی‌توان به مناقشه میان اسرائیل و فلسطین پایان داد.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ "قانون سفارت اورشلیم" را تصویب کرد و طبق آن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" اعلام شد و تاکید شد که سفارت ایالات متحده باید تا سال ۱۹۹۹ به آنجا منتقل شود اما از زمان امضای آن، تمام روسای جمهور آمریکا هر شش ماه یکبار از ترس بروز درگیری در این منطقه، لغو این قانون را امضا می‌کنند. 

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه سی‌بی‌اس از ترامپ حمایت کرده و گفته است که نظرش درباره دولت آتی آمریکا مثبت است. او گفت: دونالد ترامپ را می‌شناسم. خیلی خوب هم می‌شناسم و گمان می‌کنم که رویکرد او و حمایتش از اسرائیل واضح است. او حس خوبی به اسرائیل، مردم اسرائیل و یهودی‌ها دارد. هیچ شکی در این باره وجود ندارد.