ترامپ بزرگترین خطر برای اقتصاد جهان

 سرمایه‌گذاران بر این باورند که سیاست‌های دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور منتخب آمریکا- رشد اقتصادی سریع این کشور را در پی خواهد داشت؛ اما شرایط اقتصادی خارج از مرزهای آمریکا مبهم است. ترامپ در حالی وارد کاخ سفید می‌شود که اقتصاد جهانی در شرایط بسیار بدی است: رشد تجاری کاهش یافته است، چین در تلاش است تا اصلاحات دشواری را اجرا کند و اروپا نیز از بی‌ثباتی سیاسی رنج می‌برد.

 

تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند تمام این مشکلات را وارد مرحله سخت‌تری می‌کند. در ادامه به چگونگی تأثیرگذاری ترامپ بر اقتصاد جهان پرداخته شده است.

 

ضعیف شدن تجارت جهانی

 

هشت سال از زمانی که جهان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد، می‌گذرد؛ اما هنوز هم مشکلات ناشی از آن ادامه دارد. صندوق بین‌المللی پول رشد جهانی در سال 2017 را فقط 3.4 درصد پیش‌بینی کرده است. پیش از اینکه جهان دچار بحران اقتصادی شود، اقتصاد جهان رشد 5 درصدی داشت.

 

محدودیت‌هایی که دونالد ترامپ اعمال خواهد کرد رشد اقتصادی را بیش از پیش کُند می‌کند. ترامپ وعده داده توافق‌های تجارت آزاد را پاره کند. وی همچنین قصد دارد تعرفه‌های زیادی را برای چین و مکزیک تعیین کند. این اقدامات به کاهش رشد اقتصادی جهانی به 2.2 درصد در سال 2017 منجر می‌شوند.

 

با اینکه اقتصاد آمریکا در بدو ورود ترامپ به کاخ سفید رشد خواهد کرد؛ ولی در نهایت اقدامات او بر کشورش تأثیر منفی خواهند گذاشت. برای مثال بهای کالاهای وارداتی آمریکا 15 درصد افزایش خواهد یافت.

 

کاهش رشد اقتصادی چین

 

اظهارات اخیر ترامپ باعث حساس شدن مقامات چین شده و اگر ادامه یابد به تیره شدن روابط دو کشور می‌انجامد. ترامپ سیاست چین واحد را زیر سوال برد و با رئیس جمهور تایوان تماس تلفنی برقرار کرد. این در حالیست که پکن، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

 

اقدامات ترامپ ممکن است به اقتصاد هر دو کشور که در حال حاضر در شرایط نامشخصی به سر می‌برند آسیب بزند. با اینکه چین صادراتش را کاهش داده است، در سال 2015، 410 میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده است.

 

اگر ترامپ به وعده‌های انتخاباتی خود جامه‌ی عمل بپوشاند شرکت‌های آمریکایی تمام سودی را که پیش بینی کرده‌اند از دست می‌دهند.

 

برکسیت و بی‌ثباتی اروپا

 

اروپا منتظر ورود یک متحد قوی به کاخ سفید بود، اما ترامپ یکی از حامیان سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است و این مسئله برای کشورهای عضو اتحادیه نگران‌کننده است. ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تأثیر زیادی بر قاره اروپا دارد.

 

ترامپ همچنین وعده داده پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک که یک توافق تجارت آزاد بین آمریکا و اروپا است را لغو کند.

 

از آنجایی که ترامپ همواره ولادیمیر پوتین –رئیس‌جمهور روسیه- را تحسین کرده و روابط دوستانه‌ای با وی دارد، قدرت‌های اروپایی به طور دقیق ارتباط ترامپ با روسیه را زیر نظر دارند. لغو احتمالی تحریم‌های مسکو باعث نگرانی متحدان ناتو شده است.

 

در پایان می‌توان نتیجه گرفت ورود دونالد ترامپ به کاخ ریاست جمهوری آمریکا شرایط ویژه‌ای را رقم خواهد زد و تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهان خواهد داشت.