ترکیه منبع اصلی تامین مواد شیمیایی تسلیحات داعش

گروه تروریستی داعش حجم بالایی از تسلیحات مدرن را در اختیار دارد و تحقیقات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مواد لازم برای ساخت آنها از ترکیه تامین می‌شود.این کشور همچنین معبری برای تجهیز شبه‌نظامیان است.

بنابر گزارش شبکه خبری «دویچه‌وله»، تیمی از اندیشکده پژوهش نظامی (CAR) نوامبر گذشته، نظامیان عراقی را در مبارزه با داعش  در موصل همراهی می‌کردند. در آن شهر کارشناسان، کارخانه‌های تسلیحاتی داعش را مورد بررسی قرار دادند و در آن سلاح‌ و  مهماتی را به دست آوردند.

«جیمز بیوان» رئیس این اندیشکده درباره این تسلیحات گفت که داعش تسلیحاتی با کالیبرهای مختلف و نیز موشک تولید کرده است و شمار آنان به ده‌ها هزار می‌رسد. ضمن اینکه کیفیت تسلیحاتی که تولید شده هم در حد بالایی بود.

در گزارش این اندیشکده آمده است که داعش مواد شیمیایی را برای سوخت موشک‌ها در حجم بالایی به دست می‌آورد و منبع اصلی تامین این مواد ترکیه است. بیوان درباره  نبودن نظارت در این زمینه هم افزود: «دولت ترکیه می‌داند که این نوعی مشکل است و مراتبی را برای نظم نیاز دارد به عنوان مثلا نیترات پتاسیم که در بازارهای داخلی عرضه می‌شوند در کشاورزی هم کاربرد دارند ولی می‌توان از آنها در تولید تجهیزات انفجاری هم استفاده کرد اما مسئله این است که داعش مدت زمان طولانی این مواد را در اختیار داشته و آنها را از بازارهای جنوب ترکیه به دست آورده است و تحلیل‌ها هم این موضوع را تائید می‌کند.به عبارتی مرز تحت کنترل داعش میان ترکیه و سوریه کم و بیش باز بوده است.»

این کارشناس انگلیسی همچنین گفت که داعش حجم بالایی از تسلیحات را از ارتش عراق و سوریه به غنیمت گرفته است. ضمن اینکه راه‌هایی برای گروه‌های تروریستی در سوریه از طریق ترکیه در زمینه دستیابی به تسلیحات وجود داشت.