انتقاد وزیر خارجه فرانسه به اظهارات ترامپ علیه چین

به دنبال اظهارات تهدیدآمیز اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا علیه چین، «ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) به شدت از وی انتقاد کرد.

آیرو گفت: «دونالد ترامپ نمی‌تواند در خصوص پایبندی آمریکا به سیاست "چین واحد"، پکن را تهدید کند.»

وی افزود: «چین کشوری بزرگ است و باید به این مسئله توجه داشت. ممکن است با این کشور اختلاف نظرهایی داشته باشیم اما نباید با یک شریک اینگونه صحبت کرد. این اقدام به هیچ‌وجه هوشمندانه نبود و باید از موضوعاتی که منجر به بروز اختلافات می‌شود، اجتناب کنیم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز یکشنبه گذشته گفت ممکن است به سیاست دیرینه «چین واحد» پایان دهد.

او به فاکس نیوز گفت: «من سیاست چین واحد را کاملا درک می‌کنم، اما نمی‌دانم چرا باید به سیاست چین واحد پایبند باشیم، مگر آنکه با چین در مورد موضوعات مختلف از جمله تجارت، معامله‌ای انجام دهیم.»

آمریکا از سال ۱۹۷۹ سیاست خود در قبال مناقشه چین را تغییر داد و تایوان را بخشی از «چین واحد» اعلام کرد. سران دو کشور از آن زمان گفت‌وگو یا دیداری نداشته‌اند، اما ترامپ در اقدامی که واکنش منفی پکن را برانگیخت، تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان صحبت کرد.

انتقاد وزیر خارجه فرانسه از تهدید اخیر چین توسط رئیس‌جمهور منتخب در حالیست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در پی این اظهارات ترامپ، بر تعهد و پایبندی آلمان نسبت به این سیاست تأکید کرده است.